School Choice, School Improvement and Educational Standards : The Case of English Secondary Schools
Project/Area Number |
18530645
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | The National Center for University Entrance Examinations |
Principal Investigator |
YAMAMURA Shigeru The National Center for University Entrance Examinations, 研究開発部, 准教授 (30212294)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
|
Keywords | 学校選択 / 教育政策 / 中等教育 / 市場原理 / 英国 |
Research Abstract |
本研究は、市場原理に基づくイギリスの学校選択制度を対象とする。そして、市場原理が有する仮説「競争が教育水準を向上させる」が妥当なものであるか否かを実証的に検討するものである。そこで、中等学校長への質問紙調査を実施し、あわせて政府等より公表されている学力試験データ等を用いて、競争の教育水準への効果や学校への影響を分析した。その結果、市場原理は少なくとも本研究で用いた学力試験の結果を成果の指標とした場合、効果が確認できなかった。
|
Report
(4 results)
Research Products
(3 results)