A Comprehensive Study on Activities based on Partnership between Elementary School and Junior High School for Solution of'Chuuichi gap'
Project/Area Number |
18530657
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
|
Research Institution | Kagawa University |
Principal Investigator |
MOURI Takeshi Kagawa University, 教育学部, 教授 (50219961)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,800,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2006: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
|
Keywords | 中一ギャップ / 小中連携 / 小中接続 / 学校の心理主義化 / 物語論 / 学校文化 |
Research Abstract |
「中一ギャップ」現象の解決(ないし緩和)に向けて、「小中連携」の掛け声のもとで、小学校と中学校の双方の側でどのような取り組みがなされているのか、香川県における取り組みの現状と、これを推進する小学校と中学校の教員の「中一ギャップ」の捉え方の微妙な違いを明らかにした。さらに、小学校教員と中学校教員が、それぞれの「教育する環境」の違いをお互いに理解し合いながら「両にらみ」の小中連携教育を推進していくことに、どういう積極的な意味があるのかを明らかにした。
|
Report
(4 results)
Research Products
(7 results)