The development study of "the teaching materials and the education method" for "technical and vocational education" in a blind school and the school for physically handicapped or mentally retarded children
Project/Area Number |
18530673
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
ABE Jiro Hokkaido University of Education, 教育学部, 准教授 (30322861)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
AOYAMA Shinji 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40322862)
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Research Collaborator |
TAMOTO Masashi 横浜市立盲学校, 教諭
OOTA Tikako 北海道立特別支援教育センター, 教育課・情緒障害教育研究室, 研究員
OKAYAMA Tsutomu 北海道教育大学, 附属特別支援学校, 教諭
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Project Period (FY) |
2006 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥4,110,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
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Keywords | 教材開発 / 盲教育 / 障害者教育 / 作業 / 盲学校 / 養護学校 / 特別支援学校 / 技術教育 / 職業的教育 / 教材 / 教育方法 / 作業学習 |
Research Abstract |
本研究では、視覚障害者教育と知的・肢体不自由者教育における、技術・職業的な教育の教材と教育方法の開発を行い、現実の特別支援学校(旧盲学校及び旧養護学校)で現実に教材として活用していける(教員が積極的に使えると判断できる)レベルでの教材と教育方法の開発を目指した。全国の特別支援学校(旧養護学校)へのアンケート調査、地域間格差を確認するための取材比較、障害者の就職訓練及び就職支援実態の取材、教科書分析による健常者と視覚障害者が学ぶ教育内容の比較、2年間に渡る教材の提供とそのモニター結果を集積した。
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Report
(4 results)
Research Products
(4 results)