Research on the Difference of Social Studies' Skill between Japan and New Zealand
Project/Area Number |
18530683
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
IDA Yoshiyasu University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (20203086)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
EGUCHI Yuji 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (50151973)
佐藤 公 上武大学, 商学部, 講師 (90323229)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
SATO Ko 筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (90323229)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥4,260,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,400,000 (Direct Cost: ¥1,400,000)
|
Keywords | 社会科 / 地理教育 / ニュージーランド / 日本 / 基礎・基本 / 社会科教育 / 学習プロセス / 意志決定 / 国際地理オリンピック / 意思認定 |
Research Abstract |
日本とニュージーランドでの社会科における「基礎・基本」は、日本が個別知識における「基礎・基本」を強く打ち出しているのに対して、ニュージーランドはスキルの「基礎・基本」を主としている。スキルを強めることは、応用力や思考力を高めることにもなる。国際地理オリンピックの出題にもその傾向がみられる。日本でも、個別知識より概念知識を「基礎・基本」とすることで、スキルをも取り入れた、日本の知識重視の「基礎・基本」が無理なく改善できることを提言した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(39 results)