Fundamental research in social studies to promote viewpoints toward the workplace based on a sympathetic understanding of the working people
Project/Area Number |
18530687
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
OSAWA Katsumi Tokyo Gakugei University, 教育学部, 教授 (20323735)
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Research Collaborator |
TANAKA Hideo 東京学芸大学, 附属小金井中学校, 教諭
HIRATA Hirotsugu 東京学芸大学, 附属小金井中学校, 教諭
OGURA Katsunori 東京学芸大学, 附属小金井小学校, 教諭
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Project Period (FY) |
2006 – 2007
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥3,080,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
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Keywords | 教育学 / 社会科教育 / 職業観 / 勤労観 / 共感的理解 |
Research Abstract |
実地調査を通して、秀でた生産活動や先見性に富む経営を行う人物の実相に迫ることから、活発な経済活動とそれを担う人間の働きを教材論的観点から具体的に明らかにし、小中の社会科学習指導要領を踏まえて、教材化の視点例とそれに基づく学習モデルを提案した。また、小学校の工業学習を例に、子どもの仕事認識と先行研究の考察を踏まえ、工業学習の新構想を提案すると共に、東京学芸大学附属小金井中学校と同附属小金井小学校にて働く人間への共感的理解に関する検証授業を行った。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)