Home economics curriculum development focus on critical thinking -from the view points of nurturing citizenship among students-
Project/Area Number |
18530691
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
ARAI Noriko University of Fukui, 教育地域科学部, 教授 (90212597)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SUZUKI Mayuko 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60241197)
WATAHIKI TOMOKO 金沢大学, 人間社会研究域, 教授 (90262542)
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Project Period (FY) |
2006 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥4,200,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,600,000 (Direct Cost: ¥1,600,000)
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Keywords | カリキュラム構成 / 開発 / 家庭科教育学 / 批判的思考力 / 市民性教育 / カリキュラム研究 / 授業研究 / 比較教育 / 実践理論プロセス / 問題解決リテラシー |
Research Abstract |
本研究では、環境・消費・福祉・家族等の現代的課題を学習題材とする家庭科において、生徒の創造的でクリティカルな思考(批判的思考)を育むカリキュラムの理論的実証的研究を行った。特に、米国の批判科学に基づく実践的推論プロセスを解明し、これらを参考とした批判的思考を育てる7つのモデル授業の開発と実践・分析を行った。その結果、全ての授業において子どもの探究の深まりや主体的な学びの様子が確認され、批判的思考の獲得を促すカリキュラム理論と授業構造について有益な示唆を得ることができた。
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)