A demonstrative study of the development of media learning programme in Japanese classes by a cultural approach
Project/Area Number |
18530703
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
MATSUYAMA Masako Osaka Kyoiku University, 教育学部, 教授 (50173927)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
TSUCHIYAMA Kazuhisa 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (00273821)
SUMIDA Masaru 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (40278594)
INOUE Fumihiro 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (80223270)
HATAKEYAMA Tyoko 梅花女子大学, 文化表現学部, 教授 (50172911)
KAYAMA Yoshihiko 梅花女子大学, 文化表現学部, 教授 (90169657)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
HATA Jun 武庫川女子大学, 非常勤講師 (90509788)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥4,100,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2007: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2006: ¥2,800,000 (Direct Cost: ¥2,800,000)
|
Keywords | 国語科メディア学習プログラム / 動画リテラシー / メディア / リテラシー / ナラティブ論 / 自己認識 / メディア・リテラシー / マルチモダリティ / 文化的アプローチ / 学習ソフト開発 / 指導理論の構築 |
Research Abstract |
現職教員向けメディア学習実践理論書と学習ソフトをセットした『自己認識としてのメディア・リテラシーPARTII』(学習ソフトDVD付)(松山雅子編著・香山喜彦プログラムデザイン、畠山兆子、羽田潤、粟野志保、増田ゆか、松尾澄英、土居安子分担執筆)』(教育出版、2008年8月20日、全262頁)を刊行し実践現場に寄与するべく、平成18年度から継続的行ってきた学習プログラム試案とそれに基づく小中学校および大学におけるパイロット授業、学習者反応の検討、現職研修ワークショップと指導者反応の考察を行った。
|
Report
(4 results)
Research Products
(33 results)