Linking "Playful Activities" in Elementary Schools to "Basic Skills Acquisition" in Lower Secondary Art Education and Applications to Teacher Training
Project/Area Number |
18530705
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Nara University of Education |
Principal Investigator |
UDA Hideshi Nara University of Education, 教育学部, 教授 (20283921)
|
Research Collaborator |
TANABE Noriyuki 茨木市立西陵中学校, 教諭
KURODA Sachie 東大阪市立金岡中学校, 教諭
UMEDA Saeko 大阪狭山市立狭山中学校, 教諭
OKADA Youko 河南町立石川小学校, 教諭
MIKI Hiroko 豊中市立少路小学校, 教諭
ISHIGAKI Michio 近畿大学附属高校, 講師
UESHIMA Masaaki 大阪教育大学附属平野小学校, 教諭
AKAZA Masako 子ども絵画造形教室 Kids'craft, 講師
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥4,180,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2006: ¥2,100,000 (Direct Cost: ¥2,100,000)
|
Keywords | 美術教育 / 小中連携教育 / 教師教育 / 遊び的な活動 / 基礎の定着 / 「造形遊び」 / 鑑賞活動 / 描画活動 |
Research Abstract |
小中連携教育の先行実践校では, 子どもの学年が上がるにつれ自尊感情や学習意欲の低下があることへの危機意識が根底にあり、従来の6-3システムではなく, 4-3-2システムや3-4-2システムなど新たな枠組みが試行されていた。本研究協力者は、小学校「造形遊び」の中学校での活かし方を工夫したり, 中学校において「表現することの意味」について洞察する題材配列を構想・実施した。これらをふまえ、研究代表者は, 大学授業や現職教員講習などのプログラムを検討の上, 実施した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(51 results)