• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Problem Finding and Curriculum Development of Landschaft in Geographical Education

Research Project

Project/Area Number 18530733
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education (2007-2008)
Gifu Shotoku Gakuen University (2006)

Principal Investigator

YOSHIMIZU Hiroya  Hyogo University of Teacher Education, 学校教育研究科, 准教授 (60367571)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,750,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2006: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywords教科教育 / 社会科教育 / 地理教育 / 景観 / 問題発見 / 課題発見
Research Abstract

本研究では,我が国の社会科およびイギリスの地理教科書の分析を通して,景観をどのように捉えるのか,また景観をどのように読み取らせるのかについて,学習問題の発見という視点から整理し,さらに小学校~高等学校段階に至る景観の読み取りカリキュラムを提案した。カリキュラム作成上の視点として,与える景観像,キャプション,記載方法という3点を設定した。またそれぞれの視点について,景観像は実際の景観に加え,スケッチから写真へ,キャプションは多いから少ないへ,記載は,記述,説明,判断へという順序性を設定した。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2008 2007 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 景観写真の簡単スケッチで言語力育成 ミクロな観察・記述から問いの発見へ2008

    • Author(s)
      吉 水 裕 也
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 2 7 8

      Pages: 57-59

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科地理的分野における言語力育成-英国地理教科書Key Geography Skills をてがかりにして-2007

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学教育実践科学研究センター紀要第6集

      Pages: 239-251

    • NAID

      40015349591

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 「景観」を鍵概念とした地理的技能2007

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学紀要 教育学部編 第46集

      Pages: 29-41

    • NAID

      110006277794

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「景観」を鍵概念とした地理的技能

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学紀要教育学部編第46集

      Pages: 29-41

    • NAID

      110006277794

    • URL

      http://www.shotoku.ac.jp/tosyo/lib-hashima/publication/pdf/kyoiku46_03.pdf

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 地理授業における言語力育成-教科書掲載景観写真の分析から-2008

    • Author(s)
      吉 水 裕 也
    • Organizer
      兵庫地理学協会
    • Place of Presentation
      西宮市大学交流センター・兵庫
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 「景観」を鍵概念とした地理授業における問題発見構造-言語力育成を視点としたイギリス初等地理教科書分析より-2008

    • Author(s)
      吉 水 裕 也
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学三重
    • Year and Date
      2008-07-21
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域の問題発見・解決に地理教育はどのように貢献できるか2007

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      人文地理学会地理教育研究部会地理教育夏季研修会
    • Place of Presentation
      岸和田市浪切ホール
    • Year and Date
      2007-08-10
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 地理授業における言語力育成-教科書掲載景観写真の分析から-

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      兵庫地理学協会夏季研究発表大会
    • Place of Presentation
      西宮市大学交流センター
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 「景観」を鍵概念とした地理授業における問題発見構造-言語力育成を視点としたイギリス初等地理教科書分析より-

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 地域の問題発見・解決に地理教育はどのように貢献できるか

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      人文地理学会第8回地理教育研究部会
    • Place of Presentation
      岸和田市浪切ホール
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi