Development and Practical application of Language Learning Program based on Analysis of Phonological Processing Abilities of the Children with Developmental Phonological Disorders.
Project/Area Number |
18530762
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
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Research Institution | Sophia University |
Principal Investigator |
HIRAI Sawako Sophia University, 外国語学部, 講師 (50286390)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ARAI Takayuki 上智大学, 理工学部, 教授 (80266072)
IITAKA Kyoko 上智大学, 外国語学部, 教授 (40014716)
YASU Keichi 上智大学, 理工学部, 助手 (70407352)
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Research Collaborator |
HARA Keiko 上智大学, 外国語学研究科言語学専攻, 非常勤講師,言語聴覚士
ASANO Kazumi 慶應義塾大学病院, 耳鼻咽喉科, 言語聴覚士
MATUNAKA Emi 慶應義塾大学病院, 耳鼻咽喉科, 言語聴覚士
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Project Period (FY) |
2006 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥4,100,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
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Keywords | 特別な教育的ニーズ / 音韻障害 / 音韻情報処理能力 / 語音知覚能力 / 言語学習支援 / 学習プログラム |
Research Abstract |
平成15-17年度に行った研究により,即ち,発達性音韻障害児は10歳前後においても重み付けの変化が明らかには認められず,健常児とは異なる語音知覚能力の発達経過を示す可能性が示唆された.そしてその一因として音韻情報処理の問題が推測された.これらの一連の研究をさらに発展させる形で,さらに実験を重ね,診断指標としての基準となる資料の収集を継続した.さらに,音韻知覚能力の特徴を明らかにする上で中枢性聴覚障害の鑑別の重要性が明らかになってきたため,その鑑別のための検査バッテリーの作成及び,臨床事例への適用準備を行った.
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Report
(3 results)
Research Products
(38 results)