• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on preparation of environment for promoting exchange and cooperative study.

Research Project

Project/Area Number 18530770
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionThe National Institute of Special Education

Principal Investigator

KUBOYAMA Shigeki  The National Institute of Special Education, 企画部, 主任研究員 (50260021)

Research Collaborator 川上 康則  東京都立港特別支援学校, 教諭
桑田 省吾  神戸市立本山第三小学校, 教諭
高橋 悟美  津山市立林田小学校, 教諭
豊田 弘巳  町田市立鶴川第三小学校, 教諭
藤井 良江  町田市立鶴川第三小学校, 教諭
Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,180,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywords特別支援教育 / 障害理解教育 / ノーマライゼーション / ユニバーサルデザイン / バリアフリー / 他者理解 / 自己理解 / 総合的な学習の時間 / 交流及び共同学習 / 障害理解 / 疑似体験 / 通級指導教室
Research Abstract

障害者基本法や学習指導要領等において、障害のある子どもと障害のない子どもとが相互理解を深める交流及び共同学習の推進が明記されている。本研究では通常の学級において、交流及び共同学習をすすめていくために、障害理解授業の実施の在り方、他者を理解する力や自己を理解する力を育む教育活動の在り方や、交流及び共同学習の事前学習の在り方等について実践的に検討した。成果は研究報告書にまとめ公開した。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Lessons for Understanding Handicaps in Ordinary Classrooms-"Period of Integrated Study" by Collaboration of Teachers in Tsukyu and Teachers in Ordinary Classrooms-2007

    • Author(s)
      KUBOYAMA Shigeki & TOYOTA Hiromi
    • Journal Title

      NISE Bulletin Vol.8

      Pages: 21-35

    • NAID

      110007810458

    • URL

      http://www.nise.go.jp/kenshuka/josa/kankobutsu/pub_a/nise_a-8/nise_a-8_3.pdf

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校における特別支援教育体制の確立に向けて(5)-交流及び共同学習を推進する自己認識・他者理解力の育成-2009

    • Author(s)
      藤井良江, 豊田弘巳, 久保山茂樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      鳥取県米子市
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における特別支援教育体制の確立に向けて(5)-交流及び共同学習を推進する自己理解力、他者理解力の育成-2008

    • Author(s)
      藤井良江, 豊田弘巳, 久保山茂樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会論文集
    • Place of Presentation
      米子市
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 友だちをわかろうとすること、自分を知ろうとすること-交流及び共同学習や障害理解授業で子どもたちが学ぶもの-2009

    • Author(s)
      久保山茂樹(編著)
    • Total Pages
      99
    • Publisher
      国立特別支援教育総合研究所(F-150)
    • URL

      http://www.nise.go.jp/kenshuka/josa/kankobutsu/pub_f/f-150.pdf

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nise.go.jp/kenshuka/josa/kankobutsu/pub-f.html

    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi