A Study on Curricula of Education for International Understanding to enhance Communicative Competence
Project/Area Number |
18601003
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
「総合的な学習」のカリキュラム開発
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
TAJIMA Koji Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (90293266)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2006: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
|
Keywords | コミュニケーション能力 / 国際理解教育 / カリキュラム / 自己効力感 / コミュニケーション様式 / 中国人児童 / 日本人学校 / 自己主張 / 自己抑制 |
Research Abstract |
本研究においては、日本人児童の自己主張の抑制を緩和し、他者中心のコミュニケーションを高めることによって、日本人児童の効力感が高められる可能性が示唆されたことから、自己抑制が日本人ほど強くない中国人児童や台湾人児童との交流を深めることで、日本人児童のコミュニケーション能力の向上が期待できることを明らかにするとともに、そのための国際理解教育のカリキュラムモデルを提示した.
|
Report
(4 results)
Research Products
(4 results)