• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

発達の多様性を描くための複線径路・等至性モデルの開発

Research Project

Project/Area Number 18653069
Research Category

Grant-in-Aid for Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

佐藤 達哉  Ritsumeikan University, 文学部, 教授 (90215806)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,600,000)
Fiscal Year 2008: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2007: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords複線径路等至性モデル / 等至点 / 文化心理学 / 質的研究 / 複線径路・等至性モデル / システム / 等至性
Research Abstract

複線径路等至性モデルは文化心理学および質的研究の方法論として開発されてきた。心理学研究において、研究の対象は「変数」であって個人ではなかった。複線径路等至性モデルは個人と時間を重視するための方法論であり、個人の人生における様々な「出来事」に焦点をあて、それ以前、それ以後の様々な径路を考えるものである。たとえば、ファースト・キスという現象がある。中学生で経験する人もいれば成人後に経験する人もいるだろう。これまでの研究方法では、ファースト・キスの平均年齢は*才だ、とか、小中高大での経験率の比較を行い、中学生で経験する人と大学生で経験した人の違いは**である、という分析がおこなわれてきた。複線径路等至性モデルは、歴史的構造化サンプリングというサンプリング方法と組み合わされており、個人が「ファースト・キス」を経験するということそれ自体を等至点としてサンプリング事象とする。たとえば戦前の日本では、ファースト・キスは結婚する人としか許されないと考えている人さえいた。これは歴史的文化的価値観がそのように思わせていたのである。現在の日本でそのように考える人は殆どいないだろうが、それぞれの価値観や経験や偶然的な条件で、ファースト・キスという現象に向き合うことになる。その影響も個々人で異なっているだろう。複線径路等至性モデルは、現象をサンプリングすることと時間を捨象しないという方針によって、個々人がある経験に至る必須通過点や、経験後の人生を描くことを可能にする。特に、その多様性を描くことが容易である。
以上、複線径路等至性モデルは個々人の生き様そのものを描く質的研究の方法論なのである(科研費受給期間である)。この3年間で様々な研究発表をしてきた結果、この研究法は国内外で関心をひきはじめている。

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 『ふつうの結婚』を目指させた親の性別役割意識-1980年代に結婚を経験した女性たちの語りから-2008

    • Author(s)
      谷村ひとみ, サトウタツヤ, 土田宣明
    • Journal Title

      立命館人間科学研究 17

      Pages: 61-74

    • NAID

      110009513387

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development,Change or Transformation:How can psychology conceive and depict professional identify construction?2007

    • Author(s)
      Tatsuya Sato
    • Journal Title

      European Journal of School Psychology 4

      Pages: 319-332

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理学と科学の関係を考えるための若干の考察-ゲーテ『色彩論』を補助線に2007

    • Author(s)
      サトウ タツヤ
    • Journal Title

      てんむすフォーラム 2

      Pages: 31-40

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文化心理学からみた現場を伝えるいくつかの工夫2006

    • Author(s)
      サトウタツヤ
    • Journal Title

      ブリーフサイコセラピー研究 15

      Pages: 61-70

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複線径路・等至性モデル 人生径路の多様性を描く質的心理学の新しい方法論を目指して2006

    • Author(s)
      サトウタツヤ
    • Journal Title

      立命館人間科学研究 9

      Pages: 65-75

    • NAID

      130007870311

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] FOUNDATIONS OF DIALOGICAL SELF : TENSION BETWEEN POTENTI ALS OF THE FUTURE AND THE UNITY OF THE PAST.2008

    • Author(s)
      T. Sato, J. Valsiner
    • Organizer
      The Fifth International Conference on the Dialogical Self.
    • Place of Presentation
      Cambridge, UK.
    • Year and Date
      2008-08-27
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] TEMではじめる質的研究2009

    • Author(s)
      サトウタツヤ(編)
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      誠信書房
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] The Cambridge Handbook of Sociocultural Psychology (Chapter4: Sampling Reconsidered: Idiographic Science and the Analyses of Personal Life Trajectories.)2007

    • Author(s)
      Tatsuya Sato, 他5名
    • Total Pages
      750
    • Publisher
      CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.k2.dion.ne.jp/~kokoro/TEM/whatistem.html

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.k2.dion.ne.jp/~kokoro/TEM/

    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi