• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

既存の3Dアプリケーションに没入可能なVR用アプリケーションプラットホームの開発

Research Project

Project/Area Number 18700115
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Media informatics/Database
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

橋本 直己  Tokyo Institute of Technology, 精密工学研究所, 助教 (70345354)

Project Period (FY) 2006 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥3,500,000 (Direct Cost: ¥3,500,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,600,000 (Direct Cost: ¥1,600,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Keywordsバーチャルリアリティ / ディスプレイ / ソフトウェア工学 / 情報通信工学 / 没入型仮想環境 / 投入型仮想環境
Research Abstract

本研究は、これまで単独のPC上で動作することを前提に開発された3Dアプリケーションを、特別な修正を施すことなく、そのまま没入型ディスプレイ上で利用可能にするVR用アプリケーションプラットホームの実現を目指して行われた。前年度に引き続き、本年度は後半の課題「各PCからの映像出力の高視野角化」と「任意視点からの観察に対応した映像の色・輝度・幾何補正」に取り組んだ。まず、「各PCからの映像出力の高視野角化」は、映像の過去フレーム画像を利用して、現在表示されていない広視野領域の映像を抽出し、シーン形状に適応化した簡易奥行きモデルを用いて広視野映像を生成する手法を提案した。これは動的に変化するインタラクティブなコンテンツへの対応を目的としており、前処理なしで実時間実行が可能である。実際の家庭用ゲーム機のCG映像を利用して広視野化を行い、これを没入型ディスプレイで体験するシステムの構築を行った。また、このシステムを用いて臨場感が高まる様子を主観評価によって確認した。「任意視点からの観察に対応した映像の色・輝度・幾何補正」に関しては、室内を想定した壁面にプロジェクタを用いて映像投影を行った際の、壁からの色および輝度への影響を補正するアルゴリズムを提案した。壁の反射特性およびプロジェクタの出力特性を事前に計測し、画像中の色分布を解析することで、リアルタイムな補正を実現した。また、投影する室内空間の形状を空間コード化法によって計測し、two-passレンダリング手法を用いることで任意視点からの観察に対応するようにシステムの構築を行った。本提案により、様々な物体が配置された室内を、一つの連続した映像提示空間に変貌させることに成功した。

Report

(2 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2008 2007 2006

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 奥行きモデルを用いた擬似広視野映像の実時間生成2008

    • Author(s)
      本多健二, 橋本直己, 佐藤誠
    • Journal Title

      映像惜報メディア単会誌 Vol.62,No.4

      Pages: 550-557

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Self-Distributing Software Environment for Immersive Multiprojector Displays2007

    • Author(s)
      Naoki Hashimoto, Yoshihiko Ishida, Makoto Sato
    • Journal Title

      Systems and Computers in Japan 38・2

      Pages: 362-370

    • NAID

      110004669955

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 没入型ディスプレイシステムのための自動分散ソフトウェア環境2006

    • Author(s)
      橋本 直己, 石田 善彦, 佐藤 誠
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌 J89-D・2

      Pages: 362-370

    • NAID

      110004669955

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Real-time Reconstruction of Wide-Angle Image from Past Image-frames2006

    • Author(s)
      Kenji Honda, Naoki Hashimoto, Makoto Sato
    • Journal Title

      4^<th> NICOGRAPH International (CD-ROM)

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 動的な奥行きモデルを用いた時系列映像からの実時間広視野映像生成手法2006

    • Author(s)
      本多 健二, 橋本 直己, 佐藤 誠
    • Journal Title

      映情学技法 30・58

      Pages: 59-62

    • NAID

      10018459055

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 疑似広視野化による等身大ゲームコンテンツの生成2007

    • Author(s)
      本多健二、橋本直己、佐藤誠
    • Organizer
      NICOGRAPH論文コンテスト
    • Place of Presentation
      東京工業大学すずかけ台キヤンパス(神奈川県、横浜)
    • Year and Date
      2007-11-16
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Real-time Reconstruction of Pseudo Wide-angle Images with an Approxi mating Depth Model2007

    • Author(s)
      Kenji Honda, Naoki Hashimoto, Makoto Sato
    • Organizer
      IPT-EGVE2007
    • Place of Presentation
      Weimar, Germany
    • Year and Date
      2007-07-18
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Pseudo Expansion of Field-of-View for Immersive Projection Displays2007

    • Author(s)
      Kenji Hoda, Naoki Hashimoto, Makoto Sato
    • Organizer
      ACM SIGGRAPH2007
    • Place of Presentation
      San Diego, USA
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi