Theory of mind development in deaf and normal hearing children.
Project/Area Number |
18700472
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Rehabilitation science/Welfare engineering
|
Research Institution | Keio University (2008) Research Institute, National Rehabilitation Center for Persons with Disabilities (2006-2007) |
Principal Investigator |
MASUDA Sayako Keio University, 社会学研究科, 助教 (90415365)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2006: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
|
Keywords | 障害学 / 聴覚障害 / 言語獲得前失聴 / 認知発達 / 心の理論発達 / 視聴覚統合 / 感情認知 / 表情 / 音声 / 心の理論 |
Research Abstract |
本研究は、言語獲得前に朱聴した聴覚障害児塾よび統制群として健聴定型発達児を対象として、社会性の発達のひとつの指標となりえる、他者の感情や意図の認知に関する実験を行ったものである。健聴児と難聴児に対して、既存の他者意図理解課題を提示し、遂行を観察した。その結果こ難聴児ほ健聴児と比較して他者意図理解における認知発達に発達遅延がみちれた。
|
Report
(4 results)
Research Products
(3 results)
-
-
[Presentation] 難聴児の誤信念課題遂行2008
Author(s)
増田早哉子、田中美郷、芦野聡子、吉田有子、森浩一
Organizer
第53回日本音声言語医学会
Place of Presentation
三原市芸術文化センターポポロ
Year and Date
2008-10-23
Related Report
-