Research on adaptive possibility in Japan of German ESD project
Project/Area Number |
18700634
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Sakuyo Music College |
Principal Investigator |
MOROOKA Hiroko Sakuyo Music College, 食文化学部, 講師 (00412221)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,800,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
|
Keywords | 環境教育 / ESD / 持続可能性教育 / ドイツ学校教育 / BLK-Programm"21" / Transfer-21 / 地域拠点づくり / 教材 / 岡山RCE / 持続可能性 / TransFer-21 / DESD |
Research Abstract |
ドイツの持続可能性教育(ESD)のモデルプログラムである「BLK-Programm"21"」と「Transfer-21 Programm」のカリキュラムやプログラム内容を中心に、学校教育における持続可能性教育の在り方について検討した。これらのプログラム自体は、学校教育において展開されているものの、学校と地域、社会との連携によって成り立っていることが分かった。このことは、日本において持続可能性教育を実践するうえで、大変重要な課題である。
|
Report
(4 results)
Research Products
(15 results)