• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practice and Evaluation of Collaborative Knowledge Integration Curriculum and Collaborative Learning Support System

Research Project

Project/Area Number 18700643
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

MASUKAWA Hiroyuki  Shizuoka University, 教育学部, 准教授 (50367661)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,250,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords教員養成 / 協調学習支援 / 学習科学 / 教師教育 / 理論と実践 / ビデオ共有システム / 知識統合 / 教育実習 / 認知科学 / 理論と経験 / 教育実習ビデオ / 振り返り
Research Abstract

教員養成学部や教職大学院等、教員資質向上、特に授業力を向上させるための授業カリキュラムと支援システムを開発した。3年間にわたる実践評価の繰り返しから、教育実習や研究授業をビデオ記録した上で、ビデオ共有システムで再生、協調学習支援システム上で、大学授業で学んだ学習理論やそれらに関する論文との関連づけ活動を行う、授業カリキュラムを構築した。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2008 2007 2006 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 生涯学習に必要な学習力とは? Web掲示板利用のグループ学習授業の事例から2008

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学生涯学習教育研究 No10

      Pages: 70-73

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 生涯学習に必要な学習力とは?Web掲示板利用のグループ学習授業の事例から2008

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学生涯学習教育研究 10

      Pages: 70-73

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多様性を利用した授業形態-ジグソー学習法と協調学習支援システムの組み合わせ-2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 No.14

      Pages: 39-46

    • NAID

      110007583190

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業開発力向上を目指した授業プログラムの開発と実践評価-実習経験を基盤とした学習理論の再構築活動支援-2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 No.13

      Pages: 129-140

    • NAID

      110007583302

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業開発力向上を目指した授業プログラムの開発と実践評価-実習経験を基盤とした学習理論の再構築活動支援2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 No. 13

      Pages: 129-140

    • NAID

      110007583302

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職大学院設置を目指したスクールリーダー養成プログラムの開発と展開2008

    • Author(s)
      益川弘如、村山功、酒井宣幸
    • Organizer
      第20回日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2008-10-25
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 授業を「外」から見る : 学習科学研究者による授業研究2008

    • Author(s)
      益川弘如, 白水始, 長田尚子, 村山功, 石上靖芳
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の授業改善力獲得を目指した大学院コースの実践と評価-授業観察と分析の繰り返しによるグループ学習法に関する知識統合過程の分析-2008

    • Author(s)
      益川弘如, 村山功, 石上靖芳
    • Organizer
      日本認知科学会第25回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2008-09-06
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 文献資料内容の再解釈による知識の精細化-教育実習経験を軸にした既習内容の再吟味活動の効果-2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第24回大会
    • Place of Presentation
      成城大学
    • Year and Date
      2007-09-03
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 文献資料内容の再解釈による知識の精細化-教育実習経験を軸にした既習内容の再吟味活動の効果-2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第24回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      成城大学
    • Year and Date
      2007-09-03
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 理論と実践の統合を支援する学習支援システムの構築-教育学研究科における授業開発力向上カリキュラムでの運用に向けて-2007

    • Author(s)
      益川弘如、村山功、石上靖芳
    • Organizer
      第50回人工知能学会先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      キャンパスイノベーションセンター東京
    • Year and Date
      2007-07-27
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 理論と実践の統合を支援する学習支援システムの構築-教育学研究科における授業開発力向上カリキュラムでの運用に向けて-2007

    • Author(s)
      益川弘如, 村山功, 石上靖芳
    • Organizer
      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(第50回)
    • Place of Presentation
      北陸先端科学技術大学院大学東京サテライトキャンパス
    • Year and Date
      2007-07-27
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 適応的に転用可能な 授業における学習者の活動原則の抽出 -他機関授業への適応的転用と実践的評価-2006

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第23回大会
    • Place of Presentation
      中京大学
    • Year and Date
      2006-08-04
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://connect.ed.shizuoka.ac.jp/masukawa/

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://connect.ed.shizuoka.ac.jp/masukawa/

    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi