A Support System Aimed at an Improvement of Logical Writing Ability for Science and Engineering Course Students
Project/Area Number |
18700664
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Aoyama Gakuin University (2008) Tokyo National College of Technology (2006-2007) |
Principal Investigator |
MATSUMOTO Akiyo Aoyama Gakuin University, 理工学部, 助手 (40413752)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥760,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2008: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2007: ¥200,000 (Direct Cost: ¥200,000)
Fiscal Year 2006: ¥300,000 (Direct Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 教育工学 / 自然言語処理 / 情報可視化 / 作文教育 / 論文作成支援 / 文書構造解析 / 意味ネットワーク / オブジェクト指向 |
Research Abstract |
本研究は,理工系学生を対象とした,論文執筆のための教育システムの構築を目的とする.文書をクラス図のような形に可視化する推敲システムを提案する.可視化により,理工系学生にとって文章の構造が理解しやすくなると考える.本システムにより文書を客観的に解析することで,自分が書いた文章の不具合を認識させ,学生自身の文書作成能力の向上を図る仕組みである. 3年間の研究期間の中で,システムの設計・開発を行い,運用できるレベルまで仕上げた.それを実際に学生が論文を書く場面において利用してもらい,評価実験を行った.その結果,本システムの有効性が確認された.
|
Report
(4 results)
Research Products
(11 results)