The effects of linguistic and visuospatial working memory on text comprehension in young children.
Project/Area Number |
18709004
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Cognitive science
|
Research Institution | Mie University |
Principal Investigator |
TAKIGUCHI Keiko Mie University, 教育学部, 准教授 (60368793)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,800,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
|
Keywords | 文章理解 / 言語作動記憶 / 視空間作動記憶 / 状況モデル / 幼児 / 推論 / 個人差 / text comprehension / verbal working memory / visuospatial working memory / situation models / young children / inferences / individual differences |
Research Abstract |
幼児と成人を対象に, 言語作動記憶スパンテスト, 視空間作動記憶スパンテスト, 文章理解テストを実施した。その結果, 成人では, 具体的描写が無い場合に視空間作動記憶の大きさが理解を促進した。対して幼児では, 具体的描写が有る場合において視空間作動記憶の大きさが理解を深め, その一方で具体的描写が無い場合では言語作動記憶が理解を促進し, 視空間作動記憶の大きさが理解を妨げるという成人とは異なる傾向が明らかにされた。
|
Report
(4 results)
Research Products
(45 results)