A Study on the Improvement of Reading Literacy among Medical Students and Medical Professionals
Project/Area Number |
18720142
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Japanese language education
|
Research Institution | Tokyo Women's Medical University |
Principal Investigator |
MIHARA Nakako Tokyo Women's Medical University, 医学部, 講師 (00343559)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥2,970,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
|
Keywords | リーディング・リテラシー / 医療系大学生 / コミュニケーション教育 / コミュニケーション力 / 表現技術 / 読む / 書く / ピア・レスポンス / 初年次教育 / 医療人文学 / 医療系大学 / 社会のニーズ / 表現技術系科目 / 読書課題 / インストラクショナル・デザイン |
Research Abstract |
コミュニケーション教育、日本語教育の専門知識をベースに、インストラクショナル・デザイン、医療人文学、医学教育準備教育、ピア・レスポンスの知見を踏まえた調査・研究がなされた。そして、その成果を反映し、医療系大学(医学部、看護学部)初年次生を対象としたカリキュラムおよびシラバスが作成され、学会においてその成果・今後の課題が公開された。
|
Report
(4 results)
Research Products
(13 results)