• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Finding the Most Commonly-Used Phrasal Verbs in English to Develop Web-Enhanced Language Learning Materials

Research Project

Project/Area Number 18720144
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

TAKAMI Satoko  Hokkaido University, 大学院・メディア・コミュニケーション研究院, 准教授 (60333639)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,400,000 (Direct Cost: ¥1,400,000)
Keywords英語教育 / 英語 / コーパス / graded readers / level readers / leveled readers
Research Abstract

日本人の英語習得上の問題点の一つは、句動詞のように基本語を組み合わせた自然な表現の知識が乏しいことである。本研究では英語圏の出版社から刊行されている英語学習者用の読み物のシリーズと英語圏の初等教育用図書のシリーズからなる約1,036万語のコーパスを作成した。このコーパスは当初の狙いであった英語圏で日常的に使用される句動詞の分析に役立つだけでなく、その他の基本語彙からなる実用的な表現の研究や教材の開発にも活用することができる。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2009 Other

All Presentation (1 results) Remarks (2 results)

  • [Presentation] Graded readersに見られる語彙分布の特徴2009

    • Author(s)
      高見敏子
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究グループ研究発表会「言語と統計2009」
    • Place of Presentation
      統計数理研究所
    • Year and Date
      2009-03-15
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks] 高見 敏子、「Graded readers に見られる語彙分布の特徴」、統計数理研究所言語系共同研究グループ研究発表会「言語と統計2009」、2009 年3 月15 日、統計数理研究所

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 高見敏子・原田真見、「英語圏の児童向け学習図書で学ぶ英語表現」、北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院公開講座、2009年5月11日・5月18日・6月1日・6月29日、北海道大学

    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi