• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

看護学生による国際英語協同学習の効果的運営に関する研究

Research Project

Project/Area Number 18720147
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionMiyazaki Prefectual Nursing University

Principal Investigator

荒木 瑞夫  Miyazaki Prefectual Nursing University, 看護学部, 講師 (20324220)

Project Period (FY) 2006 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2007: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2006: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Keywords英語教育 / ESP / E-learning / 協同学習
Research Abstract

複数の国の看護学生をインターネット上で内容べースのプロジェクトでつないで英語学習の環境を作り出す試みに関し,それを言語学習プログラムとして充実した実践にするための運営のあり方について研究した。個別の作業として,(1)その言語学習上のメリットの特定と,(2)各国の教員間の協調を中心とする実践上の知見の蓄積,(3)学習者言語の分析を行った。(1)言語学習上のメリットに関し,正確さ(文法理解の確実さ)と流暢さ(一定時間内の言語産出量として測定)について学習者の伸びを測定した。その結果,正確さ及び流暢さ両方に伸びが見られたが,文法テストの平均値の伸び(t(98)=-1.99,p=.049)よりも,流暢さテストの平均値の伸び(t(98)=-6.85,ρ<.001)が大きいことが観察された。アンケートの回答での学習者の主観的評価もこの観察を裏付けるものだった。(2)教員間の協調に関しては,客観的条件をどのように乗り越えられるかが課題だった。実際には,ある国の担当者が体調を崩したり,ある国では大学教員のストライキが学期中続いたりなどの事態が生じた。教員間の協調は,スケジュールを早い段階で共有することで効率性を増すことができた。(3)学習者言語の特徴としては,電子フォーラムを用いた実践では,参加者の言語使用が書き言葉よりも話し言葉の特徴をよく示すことが見出された。(1)の結果から,学習者の自律性を重んじる共同学習プログラムは,流暢さを伸ばす言語学習の場となりやすい傾向があるといえる。しかし,教師の支援次第で,言語知識を伸ばす形での展開の可能性はあると考えられる(語彙学習など)。(2)の点について,不測の事態を回避する処方箋はないが,参加者数を増やすことはリスクの軽減になると考えられる。(3)の結果から,学習者がよく使う発話行為を事前に特定し,表現の幅を広げる指導の可能性が考えられる。

Report

(2 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2007 2006

All Journal Article (4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Online Cultural Exchange Program:An authentic ESP alternative2007

    • Author(s)
      Tamao Araki, Eric Larson, and Kayo Shirasaka
    • Journal Title

      Conference Handbook of 2007 PKETA Conference

      Pages: 54-58

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Autonomy and intervention: seeking an optimal online writing env-ironm ent for intermediate-level ESP learners2007

    • Author(s)
      Tamao Araki, Eic Larson, Anna Fagan, and Kayo Shirasaka
    • Journal Title

      Proceedings of 6th International AELFE Conference

      Pages: 393-399

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Seeking an equilibrium between training and education2006

    • Author(s)
      Tamao Araki
    • Journal Title

      Proceedings of 5^(th) Language for Specific Purposes International Seminar

      Pages: 87-87

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Toward an effective setting-up for online collaborative English learning for college nursing students2006

    • Author(s)
      Tamao Araki, Eric Larson
    • Journal Title

      Proceedings of 4^(th) Asia TEFL International Conference

      Pages: 296-296

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] Online Cultural Exchange Program:An authentic ESP alternative2007

    • Author(s)
      Tamao Araki, Eric Larson, and Kayo Shirasaka
    • Organizer
      2007 Pan-Korea English Teachers Association (PEETA) International Conference
    • Place of Presentation
      韓国海洋大学校(韓国・釜山)
    • Year and Date
      2007-10-13
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Autonomy and intervention: seeking an optimal online writing environm ent for intermediate-level ESP learners2007

    • Author(s)
      Tamao Araki, Eic Larson, Anna Fagan, and Kayo Shirasaka
    • Organizer
      6TH International Annual Conference of AELFE
    • Place of Presentation
      Instituto Superior de Contabiidade e Admindstragcaode Lisboa(ポルトガル・リスボン)
    • Year and Date
      2007-09-13
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 交流型学習におけるライティング指導法の研究2007

    • Author(s)
      白坂 佳代・荒木 瑞夫・エリック ラーソン
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(ET)第38回九州・沖縄支部研究大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島市)
    • Year and Date
      2007-06-09
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi