The Effects of Learners' Motivation, Personality, and L1 and L2 Proficiencies on their English Learning Activity
Project/Area Number |
18720156
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | The University of Kitakyushu (2008) Fukuoka Jo Gakuin University Junior College (2006-2007) |
Principal Investigator |
CHO Kanako The University of Kitakyushu, 基盤教育センター, 准教授 (70369833)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,680,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,400,000 (Direct Cost: ¥1,400,000)
|
Keywords | 学習動機 / 英語教育 / 第二言語習得 / 学習者要因 |
Research Abstract |
本研究では,学習者の学習動機,性格,日本語力,英語力が学習者の英語学習活動にどのような影響を与えているのかについて研究を行った結果,学習者の日本語力が英語力に,さらに学習者の性格要因が学習動機に影響を与えていることが明らかとなった。また,入学後の英語学習動機づけを調査したところ,学生の専門分野に関わらず統計的に有意な差は見られなかった。これらの結果を基に,長期的なインタビュー調査を行ったところ,日本の大学で英語を学ぶ学習者は高校から大学へのスムーズな移行ができておらず,その結果,大学入学後の英語学習がスムーズに行われていないということがわかった。
|
Report
(4 results)
Research Products
(10 results)