• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effects of Learners' Motivation, Personality, and L1 and L2 Proficiencies on their English Learning Activity

Research Project

Project/Area Number 18720156
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionThe University of Kitakyushu (2008)
Fukuoka Jo Gakuin University Junior College (2006-2007)

Principal Investigator

CHO Kanako  The University of Kitakyushu, 基盤教育センター, 准教授 (70369833)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,680,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,400,000 (Direct Cost: ¥1,400,000)
Keywords学習動機 / 英語教育 / 第二言語習得 / 学習者要因
Research Abstract

本研究では,学習者の学習動機,性格,日本語力,英語力が学習者の英語学習活動にどのような影響を与えているのかについて研究を行った結果,学習者の日本語力が英語力に,さらに学習者の性格要因が学習動機に影響を与えていることが明らかとなった。また,入学後の英語学習動機づけを調査したところ,学生の専門分野に関わらず統計的に有意な差は見られなかった。これらの結果を基に,長期的なインタビュー調査を行ったところ,日本の大学で英語を学ぶ学習者は高校から大学へのスムーズな移行ができておらず,その結果,大学入学後の英語学習がスムーズに行われていないということがわかった。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 大学生の英語学習動機づけモデルの構築2009

    • Author(s)
      長加奈子
    • Journal Title

      北九州市立大学基盤教育センター紀要 第3号

      Pages: 1-19

    • NAID

      40017044367

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] クローズテストの採点手法に関する一考察2008

    • Author(s)
      長加奈子
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching 第13号

      Pages: 33-43

    • NAID

      40016406042

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cloze Testの難易度に影響を与える要因について2008

    • Author(s)
      長加奈子
    • Journal Title

      福岡女学院大学短期大学部紀要 第44号

      Pages: 1-17

    • NAID

      110007163719

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] クローズテストの採点手法に関する一考察2008

    • Author(s)
      長加奈子
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching 13

      Pages: 33-43

    • NAID

      40016406042

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生の英語学習動機づけモデルの構築2008

    • Author(s)
      長加奈子
    • Journal Title

      北九州市立大学基盤教育センター紀要 3

      Pages: 1-19

    • NAID

      40017044367

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] Cloze Testの難易度に影響を与える要因について2008

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Journal Title

      福岡女学院大学短期大学部紀要 44

      Pages: 33-49

    • NAID

      110007163719

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第二言語習得と学習動機づけについて2007

    • Author(s)
      長加奈子
    • Journal Title

      福岡女学院大学教育フォーラム 第9号

      Pages: 17-25

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 第二言語習得と学習動機づけ研究2007

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Journal Title

      福岡女学院大学教育フォーラム 第9号

      Pages: 17-25

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律を促す学習支援2008

    • Author(s)
      長加奈子
    • Organizer
      平成20年度日本リメディアル教育学会九州部パネリスト
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2008-12-20
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 英語学習活動に影響を与える心理的要因に関する一考察2008

    • Author(s)
      長加奈子
    • Organizer
      九州英語教育学会第37回福岡研究大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2008-11-23
    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi