Project/Area Number |
18720157
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Gunma National College of Technology |
Principal Investigator |
ITO Fumihiko Gunma National College of Technology, 一般教科(人文科学), 准教授 (50413745)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,450,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2006: ¥2,300,000 (Direct Cost: ¥2,300,000)
|
Keywords | 英語教育 / 英作文 / 相関 / 敷居レベル / 閾値 / writing / correlation / threshold / 相関関係 / 敷居説 / 英作文能力 / L2 writing skills / ESL writing / threshold level / ESL / short-circuit effect / English Essay / English writing |
Research Abstract |
日本人英語学習者の「国語作文力と英語作文力」、「英語力と英語作文力」との間には、それぞれ統計的に有意な相関関係があることが確認された。また、英語力が低い学生群の「国語作文力と英語作文力の相関係数」は低いが、英語力の高い学生群の「国語作文力と英語作文力の相関係数」は高いということも、確認された。この調査結果は、国語作文力が英語作文力の大きな影響要因となるためには、ある一定レベル(敷居レベル=閾値=threshold level)以上の英語力が必要であるということを示唆している。
|