• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigating and fostering multiple texts reading abilities as high-order literacy

Research Project

Project/Area Number 18730410
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

KOBAYASHI Keiichi  Shizuoka University, 教育学部, 准教授 (90313923)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥1,850,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥300,000 (Direct Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords複数テキスト読解力 / 高次水準リテラシー / 大学生 / 教育的支援 / 読解力 / 複数テキスト / 論争的な複数テキスト / 引用の技術 / テキスト間関係の理解 / 教授介入 / 論拠の評価 / 誤り分析 / 課題表象 / 論争的テキスト / 外的方略 / 読解目標
Research Abstract

大学生の複数テキスト読解力,特にミクロ・レベル(テキスト全体ではなく,テキスト内の個々の議論)での論争的な複数テキスト間関係を理解する力とそこに及ぼす個人差要因・環境要因の影響,テキスト間関係の理解に基づいて論拠を評価する力を明らかにした。また,複数テキスト読解に密接に関わる力として引用の技術に焦点を当て,それに関する大学生の実態を詳細に調べるとともに,教授介入の有効性を実証した。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 論争的な複数テキストの理解 (2) -誤りの分析-2009

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇) 59

      Pages: 139-152

    • NAID

      110007379261

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] The influence of topic knowledge, external strategy use, and college experience on students' comprehension of controversial texts.2009

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      Learning and Individual Differences 19

      Pages: 130-134

    • NAID

      120001794386

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 論争的な複数テキストの理解(2)-誤りの分析-2009

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇) 59

      Pages: 139-152

    • NAID

      110007379261

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] The influence of topic knowledge, external strategy use, and college experience on students' comprehension of controversial texts2009

    • Author(s)
      Keiichi Kobayashi
    • Journal Title

      Learning and Individual Differences 19

      Pages: 130-134

    • NAID

      120001794386

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 論争的な複数テキストの理解 -発話思考法を用いた分析-2008

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇) 58

      Pages: 159-170

    • NAID

      110007377714

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 論争的な複数テキストの理解-発話思考法を用いた分析-2008

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇) 58号

      Pages: 159-170

    • NAID

      110007377714

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複数テキスト読解方略2007

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇) 57

      Pages: 269-282

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 複数テキスト読解方略-外的表象の分析による検討-2007

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇) 57号

      Pages: 263-276

    • NAID

      110007647999

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数テキストに基づく論拠の評価2008

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 複数テキストに基づく論拠の評価2008

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      小金井市
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 論争的な複数テキストの理解における誤りの分析2008

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-19
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 論争的な複数テキストの理解における誤りの分析2008

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      札幌市
    • Year and Date
      2008-09-19
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 論争的な複数テキスト間関係の理解過程2007

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-19
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 論争的な複数テキスト間関係の理解2007

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Year and Date
      2007-09-18
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 論争的な複数テキストの理解に及ぼす既有知識,外的方略利用,学年の影響2007

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 論争的な複数テキストの理解に及ぼす既有知識,外的方略,学年の影響2007

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      越谷市
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 論争的な複数テキストの理解-外的方略利用の効果-2006

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本心理学会第70回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2006-11-04
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://hdl.handle.net/

    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi