The study of characteristics of elementary and junior highschool student's Kinetic School Drawings, caused by their class and group of particularities.
Project/Area Number |
18730441
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Clinical psychology
|
Research Institution | Aoyama Gakuin Women's Junior College (2007-2008) Gunma Prefectural Women's University (2006) |
Principal Investigator |
TANAKA Shiho Aoyama Gakuin Women's Junior College, 一般教育科目, 准教授 (30325980)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,750,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2006: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
|
Keywords | 動的学校画 / アセスメント / 適応指導教室 / 日本語学級 / 臨床心理学 / 小学生児童 / 外国人子女 / 学校臨床 / 教育系心理学 / 学校画 / 小・中学生 / 不登校 / 身体描画 |
Research Abstract |
不登校の児童生徒が通級する適応指導学級と,外国人労働者の子供たちが日本語教育を受けている日本語教室の,二つの集団を対象に動的学校画の集団施行をした。そこで得られた描画特徴から,不登校児童の動的学校画の特徴,外国人子女の子どもたちの動的学校画の特徴について検討した。さらに,学級崩壊を経験した小学校のある学級も対象にして動的学校画と統合型HTPを施行。その結果から学級の荒れに関連する児童の心理について考察した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(8 results)