• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A consideration on the common curriculum theory in postwar Britain

Research Project

Project/Area Number 18730504
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

NINOMIYA Shuichi  Ehime University, 教育学部, 講師 (20398043)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥1,720,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2008: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2007: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2006: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Keywordsイギリス / コンプリヘンシブ・スクール / 共通カリキュラム / ストリーミング / 混合能力学級 / カリキュラム / コンプリヘンシブ / 能力別学級
Research Abstract

コンプリヘンシブ改革期に起こった混合能力学級の導入に伴い「混合能力教授」という新しい教育方法・カリキュラムの開発が行われた。「混合能力教授」は、「個の尊重」という点では共通するものの、その実現方法については相違がみられ、「個別化された学習」「個性化された学習」「協同学習」という3つの流れが存在した。本研究では、それらの実態を明らかにすると共に、共通カリキュラム論との関連について考察を行った。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] コンプリヘンシブ改革期のイギリスにおける学級編成問題の研究-ストリーミングから混合能力学級への移行問題を中心に-2007

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Journal Title

      教育方法学研究(日本教育方法学会) 第32巻

      Pages: 61-72

    • NAID

      110007723034

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ユンプリヘンシブ改革期のイギリスにおける学級編成問題の研究-ストリーミングから混合能力学級への移行問題を中心に-2007

    • Author(s)
      二宮 衆一
    • Journal Title

      教育方法学研究 32

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] コンプリヘンシブ改革期のイギリスにおける学級編成の問題2008

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      教育方法学会第44回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] コンプリヘンシブ改革期のイギリスにおける学級編成の問題2008

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      教育方法学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 「諸外国における教育課程の現状-イギリス-」『教育課程』2009

    • Author(s)
      二宮衆一・山崎準二編
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 「イギリスにおける学力向上政策の動向-ナショナル・テスト体制の導入は学校現場に何をもたらしたのか-」『新しい学力テストを読み解く-PISA/TIMSS/全国学力・学習状況調査/教育課程実施状況調査の分析とその課題』2008

    • Author(s)
      二宮衆一・田中耕治編著
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 「イギリスにおける学力向上政策の動向」田中耕治編著『新しい学力テストを読み解く』2008

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 『教師教育テキストシリーズ 第9巻:教育課程(仮題)2008

    • Author(s)
      山崎準二
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi