The publicness of schools and democracy in the liberal reform: John Dewey and others
Project/Area Number |
18730511
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Daito Bunka University |
Principal Investigator |
UENO Masamichi Daito Bunka University, 文学部, 講師 (50421277)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,110,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
|
Keywords | デューイ / 学校改革 / 公共性 / 民主主義 / リベラリズム / リベラル改革 / 協同学習 / バーン / 芸術教育 / コミュニティ / 進歩主義 / アソシェーション / 協同 / ダイアローグ / 学習 / コミュニケーション / 教師 |
Research Abstract |
本研究では、1920年代から30年代のリベラル改革が主導した学校の公共性の展開を、ジョン・デューイの構想とその実践的貢献に即して考察し、民主主義と公共性を原理とする学校改革の思想、政策、実践の複合的、多層的な成立、展開過程を明らかにした。すなわち、彼が探究した学校の公共性の主題をリベラリズムの再構築と再概念化の角度から検討し、民主主義に立脚した学校改革の新たな展望を明示した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(27 results)