• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Building "Dialogical Relationship" in German New Education : Focusing on the Possibility for Cooperation between Preschool Education and Elementary Education

Research Project

Project/Area Number 18730514
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionTakada Junior College

Principal Investigator

NAITO Yukako  Takada Junior College, 子ども学科, 講師 (80421353)

Project Period (FY) 2006 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,680,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Keywords教育学 / ドイツ新教育 / 幼小連携 / カリキュラム / ベルトルト・オットー
Research Abstract

ドイツ新教育運動期におけるベルトルト・オットー学校では、従来の子どもと教師の固定化された関係性を変革し、「対話的関係」を構築するために、言語活動を取り入れた活動を中心に認識の萌芽である気づきやつぶやきを重視する実践がなされていた。教師は複数の記録媒体を用いて、継続的に子どもの発達や変容を見守り、省察すると同時に、それらを新たな活動・学びへと生かす反省的で創造的な教師のカリキュラム・デザイン力を身につけていた。

Report

(3 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 対話的関係に基づいた幼小連携-言語活動の充実の観点から-2010

    • Author(s)
      内藤由佳子
    • Journal Title

      高田短期大学研究紀要 第28号

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 学びにおける教師と子どもの対話的関係の構築に関する研究-子どもと教師のカリキュラム協同構想の視点から-2009

    • Author(s)
      内藤由佳子
    • Journal Title

      高田短期大学研究紀要 第27号

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 学びにおける教師と子どもの対話的関係に関する研究2009

    • Author(s)
      内藤由佳子(単)
    • Journal Title

      高田短期大学研究紀要 第27号

      Pages: 69-82

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児教育との接続を視野に入れた基礎学校カリキュラム-近代ドイツ国民学校との比較を中心に-2007

    • Author(s)
      内藤 由佳子
    • Journal Title

      高田短期大学紀要 第25号

      Pages: 63-78

    • NAID

      40015408475

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼・保・小連携のためにできること2009

    • Author(s)
      内藤由佳子
    • Organizer
      高田短期大学保育セミナー
    • Place of Presentation
      高田短期大学
    • Year and Date
      2009-07-12
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 『新保育内容研究』(第5章「保育計画と指導計画」)2009

    • Author(s)
      太田悦生(編)・新井美保子・石井章仁・石川昭義・市野繁子・鈴木岩雄・内藤由佳子・浜野兼一・菱田隆昭・前田キミヨ・松本和美・三宅茂夫・百瀬ユカリ・渡辺桜
    • Publisher
      同文書院
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 『教育・保育ネオシリーズ保育内容・言葉』第2章「領域言葉とは何か」2009

    • Author(s)
      内藤由佳子(共)
    • Publisher
      同文書院
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 『保育内容言葉』(第2章「領域「言葉」とは何か」)みらい2008

    • Author(s)
      大田光洋・内藤由佳子・大迫秀樹・田口鉄久・白澤早苗・片山順子・斉藤二三子・池田美桜・中山美知子
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi