a study of lessons and assessment theories based on authentic assessment.
Project/Area Number |
18730544
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Hokkaido University of Education (2007-2008) Nagasaki University (2006) |
Principal Investigator |
FUJIMOTO Masato Hokkaido University of Education, 教育学部, 講師 (10404229)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,470,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
|
Keywords | 評価 / オーセンティック・アセスメント / 社会科 / 授業理論 / 構成主義 / 学習 / 方略 / 教科原理 |
Research Abstract |
本研究では,「オーセンティック・アセスメント」と呼ばれる評価理論を社会科に対応させ,我が国の教育現場で利用可能な目標準拠評価の体系的理論と分析ツールを示すことが目的であった。本研究では,オーセンティック・アセスメントの代表的教材を取り上げ,社会科授業の開発過程を確定し,教授案形式でモデル化することに成功した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(14 results)