• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of curriculum development by analysis of child's act as Signifiance

Research Project

Project/Area Number 18730554
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Yamanashi (2007-2008)
National Institute for Educational Policy Research (2006)

Principal Investigator

NIINO Takanori  University of Yamanashi, 教育人間科学部, 准教授 (60353380)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,350,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
Keywordsカリキュラム構成 / カリキュラム開発 / カリキュラム / 図画工作教育 / 美術教育 / 意味生成 / 行為分析 / 芸術教育
Research Abstract

本研究課題は、芸術教育活動における子どもの活動を記録・分析することによって、子どもの意味産出の行為を実現するカリキュラム開発の視点を明らかにするものである。実際に子どもの活動を記録・分析することにより、意味産出の行為を実現する子どもの活動は、子どもの行為と行為、他の子どもや教師の行為、材料や用具、活動する場などとの複雑な意味関連かたちづくることが明らかにされた。したがって、題材開発の際には、子どもが主体的に活動でき、活動を複雑に展開できるようにする視点が求められる。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2008

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] 図画工作、美術教育における意味生成としての学びの論理2008

    • Author(s)
      新野貴則
    • Journal Title

      美術教育学 29巻

      Pages: 395-407

    • NAID

      110006999367

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi