A Study of curriculum development by analysis of child's act as Signifiance
Project/Area Number |
18730554
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | University of Yamanashi (2007-2008) National Institute for Educational Policy Research (2006) |
Principal Investigator |
NIINO Takanori University of Yamanashi, 教育人間科学部, 准教授 (60353380)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,350,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
|
Keywords | カリキュラム構成 / カリキュラム開発 / カリキュラム / 図画工作教育 / 美術教育 / 意味生成 / 行為分析 / 芸術教育 |
Research Abstract |
本研究課題は、芸術教育活動における子どもの活動を記録・分析することによって、子どもの意味産出の行為を実現するカリキュラム開発の視点を明らかにするものである。実際に子どもの活動を記録・分析することにより、意味産出の行為を実現する子どもの活動は、子どもの行為と行為、他の子どもや教師の行為、材料や用具、活動する場などとの複雑な意味関連かたちづくることが明らかにされた。したがって、題材開発の際には、子どもが主体的に活動でき、活動を複雑に展開できるようにする視点が求められる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(1 results)