• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

動的配分理論からみた交通ネットワーク制御手法の評価

Research Project

Project/Area Number 18760395
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 交通工学・国土計画
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

井料 隆雅  Kobe University, 工学研究科, 助教 (10362758)

Project Period (FY) 2006 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥3,500,000 (Direct Cost: ¥3,500,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,800,000 (Direct Cost: ¥1,800,000)
Keywords動的配分理論 / 交通制御 / 交通工学 / 交通ネットワーク理論
Research Abstract

本研究では,実際の交通網上において現在運用されている,または近い将来可能となることが予想される動的交通制御手法を,動的配分の理論を用いることによって交通網の時空間全体にわたって評価し,より効率的な制御を行うための知見を得ること目標とする.平成19年度は下記の研究を行った.
(1)交通網の評価指標の調査と提案
交通網の状況を代表する評価指標の調査と提案を行った.調査の結果,一般的にはやはり総旅行時間を評価指標とするものが多かったが,その一方で,昨今は旅行時間の信頼性を評価指標として重視する研究が多く存在することがわかった.旅行時間の信頼性を評価するアプローチは数多いが,本研究は均衡配分を方法論をしているため,旅行時間の信頼性を評価するのであれば均衡状態の安定性や唯一性を評価することが理論的には求められると考える.そこで,本研究では「交通網の状況は均衡状態へ安定するか」「その均衡状態は唯一かどうか」を,総遅れ時間以外の評価軸とし,これに基づいて評価指標をさだめた.
(2)ダイナミック交通制御手法の評価
ダイナミック交通制御手法を,解析的および数値的な方法論で評価することを行った.
<解析的>動的均衡配分における均衡状態の安定性,、一意性について,いくつかのケースについて解析的な分析を行った.その結果,これらを担保する際に,ダイナミック交通制御手法が効果的であるケースが存在することがわかった.
<数値的>より実務的な評価を目指し,動的均衡配分を効率的に計算するためのプログラムを実装した.このプログラムを用いて,比較的小規模のネットワークにおけるダイナミック交通制御手法を評価することを可能にした.(A)の結果とあわせて,どのような制御が効果があるかを具体的に分析することを行った.

Report

(2 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2007 2006

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Equivalent optimization problem for finding equilibrium in the bottleneck model with time choices2007

    • Author(s)
      Takamasa Iryo
    • Journal Title

      Mathematics in Transport

      Pages: 231-244

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 動的均衡配分問題における解の特性に関する研究解説2007

    • Author(s)
      井料隆雅
    • Journal Title

      土木計画学研究発表会・講演集 35(CD-ROM)

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Temporal Externality in Dynamic User Equilibrium with Heterogeneous Travellers-Who Makes Congestion Worse?2006

    • Author(s)
      Iryo, T
    • Journal Title

      Proceedings of the First International Symposium on Dynamic Traffic Assignment

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] An Analysis of instability in a Departure Time Choice Problem2007

    • Author(s)
      Takamasa Iryo
    • Organizer
      Third International Symposium on Transportation Network Reliability
    • Place of Presentation
      Hotel Atlantic in Kijkduin/The Hague
    • Year and Date
      2007-07-20
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Wardrop's equilibrium assignment scheme Without traffic volume for estimating link travel time2007

    • Author(s)
      Takamasa Iryo
    • Organizer
      6th Triennial symposium on Transportation Analysis
    • Place of Presentation
      Le Meridien Phuket
    • Year and Date
      2007-06-15
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi