• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

東アフリカにおける万人のための教育政策の効果と課題分析

Research Project

Project/Area Number 18830040
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

笹岡 幹子 (西村 幹子)  Kobe University, 国際協力研究科, 准教授 (20432552)

Project Period (FY) 2006 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥2,640,000 (Direct Cost: ¥2,640,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,320,000 (Direct Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,320,000 (Direct Cost: ¥1,320,000)
Keywords教育開発 / 東アフリカ / 万人のための教育 / 内部効率 / 退学 / 留年
Research Abstract

本研究は、1990年代半ば以降、多くのアフリカ諸国で導入されている初等教育無償化政策の詳細分析が不足している現状に鑑み、教育機会だけでなく、留年や退学といった教育の内部効率性に焦点を当て、ウガンダおよびケニアの無償化政策の効果を実証的に分析した。具体的には、平成18年度および19年度にケニアおよびウガンダを各2回訪問し、教育省への訪問や政策文書のレビュー、既存の世帯調査のパネルデータを用いた所得や社会階層ごとの留年や退学の定量分析、視学官、教員、両親へのインタビュー、学級観察等の定性分析を通したケーススタディを行った。また、両国における世帯調査の個票を用いて定量的な分析を行った。
研究成果としては、無償化政策の下でも、性別、学校種、学校への距離などが複合的に生徒の就学に影響していること、親と学校との関係が希薄になり、成績不良や学校による授業料以外の集金が、頻繁に転校、留年、退学を引き起こしていること、貧しい世帯、HIV/AIDS孤児、親が教育を受けてない世帯にこのような影響が強いことが判明した。また、初等教育無償化政策への政策的示唆としては、鍵となるステークホルダーへの継続的な対話とコミットメントがない場合には、各地域で政策の解釈における混乱や政治家の無為な介入が起きやすいこと、UPE政策下にあるプログラム全体のモニタリングとアカウンタビリティに大きな政策的な乖離と矛盾があること、地方分権化の下においても政府依存の体制が学校運営の持続可能性を低めていることが判明した。

Report

(2 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2008 2007 2006

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Impacts of the Universal Primary Education Policy on Educational Attainment and Private Costs in Rural Uganda2008

    • Author(s)
      Nishimura, M., Yamano, T., and Sasaoka, Y.
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development 28・2

      Pages: 161-175

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Internal Efficiency under the Universal Primary Education Policy in Rural Uganda2007

    • Author(s)
      Nishimura, M., Yamano, T., and Sasaoka, Y.
    • Journal Title

      Journal of International Development Studies 16・1

      Pages: 69-81

    • NAID

      130007791869

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 低所得国における教育の地方分権化-初等教育普遍化政策(UPE)との矛盾2007

    • Author(s)
      笹岡雄一、西村幹子
    • Journal Title

      国際開発研究 16・2

      Pages: 21-32

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Impacts of the Universal Primary Education Policy on Educational Attainment and Private Costs in Rural Uganda2007

    • Author(s)
      Nishimura, M., Yamano, T., Sasaoka, Y.
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development 27・(末定)

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウガンダにおける初等教育政策の効果と課題 : 教育の公平性に注目して2006

    • Author(s)
      西村 幹子
    • Journal Title

      国際協力論集 14・2

      Pages: 97-117

    • NAID

      110006196554

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等教育無償化政策下における学校選択と質へのアクセス-ケニア農村部の世帯調査と学校調査の定量分析結果から-2007

    • Author(s)
      西村 幹子・山野 峰
    • Organizer
      国際開発学会
    • Place of Presentation
      沖縄大学
    • Year and Date
      2007-11-24
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Universal Primary Education Policy in Kenya, Uganda, Malawi, and Ghana2007

    • Author(s)
      西村 幹子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2007-07-01
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 「第11章 教育・貧困を取り巻く社会構造-ケニアのケース・スタディから」『開発と教育協力の社会学』2007

    • Author(s)
      山内乾史編著
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2006 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi