• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ヴィゴツキーの文化的-歴史的視座に基づく分数概念の形成過程に関する基礎調査研究

Research Project

Project/Area Number 18830052
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

宮内 香織  長崎大, 教育学部, 講師 (00432964)

Project Period (FY) 2006 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥2,010,000 (Direct Cost: ¥2,010,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,080,000 (Direct Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2006: ¥930,000 (Direct Cost: ¥930,000)
Keywords分数 / ヴィゴツキー(L.S.Vygotsky) / 文化的-歴史的視座 / 心理的道具 / 構造の法則 / 算数教育・数学教育
Research Abstract

ヴィゴツキーの文化的-歴史的視座に基づけば「人間行動の発達は記号の発達の歴史であり、また記号を用いることによって自らの行動を支配してきた人間行動の歴史でもある」。ここで「記号」とは「心理的道具(人間の心的過程を制御するための人工的な道具)」を意味しており、この道具の制御とこれを介した自らの心理機能の制御が概念形成に関わっている。
またヴィゴツキーは人間行動の特徴である知性において「構造の法則」を重視している。これは、様々な文脈で個々の要素が変化しても構造は全体として作用し続けるというものである。
このような「心理的道具」と「構造の法則」の視点から分数授業を考察し、子どもの分数概念の形成過程へのそれらの関わりについて検討した。
心理的道具は手段と対象の2つの役割を同時に兼ね備えている。ある分数授業において、水の入ったコップを模した紙が配られ、それを折る活動によって分数概念が導入された。この場面では「紙」と「分数記号」のどちらも手段と対象の役割を備えていたため心理的道具であると言える。しかし「紙」は文脈に依存されていたのに対し、分数記号は子どもの概念形成に一般的な文脈をもたらしたため、同じ心理的道具であってもレベルの違いが存在することが示された。
また小学校6年生の授業を観察し、「構造の法則」に基づき以下を検討した(これについては全国数学教育学会第25回研究発表会で発表を行った)。1授業時間の中での垂直方向の算数的活動に関して「具体的な場面→数学的な場面→より広い場面」へと場の広がりが見られたが、数学的な構造は変わらなかった。すなわち「基準量×何倍=比較量」という分数構造は不変で、全体として作用していたが、場が高まるにつれて分数構造を構成する要素はより抽象的なものへと変化していた。しかしながら場を高めるための算数的活動を子ども達自身で導くのは難しく、ここに教師の重要な役割が存在した。

Report

(1 results)
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2006 Other

All Journal Article (2 results)

  • [Journal Article] Developments of a child's fraction concepts with the help of psychological tools : A Vygotsky's cultural-historical perspective.2006

    • Author(s)
      Yoshida, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. (J.Novotna, H.Moraova, M.Kratka, N.Stehlikova Eds.) (Prague, Czech Republic : PME.) Vol.5

      Pages: 449-456

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities : A fraction lesson.

    • Author(s)
      Hiraoka, K., Yoshida-Miyauchi, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. (in press)

    • Related Report
      2006 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi