Project/Area Number |
18H00615
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01030:Religious studies-related
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Research Institution | Kokugakuin University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岩野 祐介 関西学院大学, 神学部, 教授 (20509921)
大東 敬明 國學院大學, 研究開発推進機構, 准教授 (20616916)
櫻井 義秀 北海道大学, 文学研究院, 教授 (50196135)
星野 靖二 國學院大學, 研究開発推進機構, 教授 (50453551)
黒崎 浩行 國學院大學, 神道文化学部, 教授 (70296789)
木村 敏明 東北大学, 文学研究科, 教授 (80322923)
徳野 崇行 駒澤大学, 仏教学部, 准教授 (80756073)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥15,080,000 (Direct Cost: ¥11,600,000、Indirect Cost: ¥3,480,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
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Keywords | 宗教文化教育 / 海外の大学 / 教材研究 / マルチメディア教材 / 日本の宗教 / 日本研究 / 日本宗教 / 映像教材 / 宗教学 / 宗教教育 / 教材 / 神話 / 神道 / 仏教 / 日本キリスト教 / 日本学 / 宗教社会学 |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted research and investigation on the teachings and materials of Shinto, Buddhism, and Christianity as religions in Japan, involving both Japanese and foreign scholars. Although there were limitations to the planned research exchanges and investigations due to the COVID-19 pandemic, we were able to collaborate with overseas universities online and develop religious cultur education utilizing multimedia, such as creating videos. Furthermore, through information exchanges with photographers, we were able to explore techniques for creating teaching materials and conducting research through photography, leading to unexpected research outcomes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、日本の宗教文化を海外で教えている研究者と協力をして、国内外の大学で使用される教材の研究を行った。その作成の過程で、日本と海外の研究者、大学院生、学生の交流も生れ、作成プロセスそのものが学びとなる機会も得られた。その成果は、広く日本文化の発信になるきわめて社会的意義の大きいものであった。 また、教材研究の過程で、宗教的テーマを「撮る」ことに自覚的になる必要性を感じ、写真家と研究者の交流を研究会という形でスタートさせた。研究者の学術上のスキルアップにもつながる成果を得た。
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