Project/Area Number |
18H00622
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
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Research Institution | Nagaoka Institute of Design |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
生井 亮司 武蔵野大学, 教育学部, 教授 (20584808)
笠原 広一 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50388188)
佐藤 直樹 東京藝術大学, 美術学部, 准教授 (60260006)
金子 一夫 茨城大学, 教育学部, 名誉教授 (70114014)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥10,920,000 (Direct Cost: ¥8,400,000、Indirect Cost: ¥2,520,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
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Keywords | 判断力 / 芸術的知性 / Arts-Based Research / 判断力養成 / Arts-based research |
Outline of Final Research Achievements |
This project aimed to rethink art education as forming judgement rather than learning skills or self expression. We researched the history of art education focusing on the formation of judgement and considered the artistic intelligence in the process of creative practice. In addition to it, some artists who have joined our research group clarified their thinking and inquiry practically. We held seven research meetings and two exhibitions. Lastly we edited the final research report consists of articles and the archive of the above exhibitions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義としては、美術教育を歴史・哲学・実践的観点という広い視野から捉え直したこと、美術制作者の探究と学校における美術教育とを分断せずに捉えることで、美術教育の本質的意義を考察したことにある。社会的意義としては、2回の展覧会と関連したワークショップによって、美術制作者が制作において働かせている思考や探究を社会に発信したこと、また最終報告書に展覧会の記録とともに制作者自身による論文を掲載したことで、美術制作に働く芸術的知性の一端を明らかにしたことにある。
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