• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of an environment for extensive reading in Japanese language education, its practice, and the measurement of its effectiveness.

Research Project

Project/Area Number 18H00677
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

YOSHIKAWA Toru  佐賀大学, 国際交流推進センター, 講師 (70599985)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐々木 良造  静岡大学, 国際連携推進機構, 特任准教授 (50609956)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥12,740,000 (Direct Cost: ¥9,800,000、Indirect Cost: ¥2,940,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Keywords日本語教育 / 多読 / 読み物作成 / 読解能力の向上 / 第二言語習得 / 日本語学習 / 読解教育 / 読解 / 日本語学習者 / 認知処理 / 多読素材 / ネットワーク / ワーキングメモリ
Outline of Final Research Achievements

In this study, 177 reading materials were created for extensive reading by learners of Japanese. In addition, a list of 400 reading materials suitable for extensive reading among general books for native speakers was compiled. Furthermore, the study revealed that one month of intensive extensive reading improves the ability to comprehend texts, reading speed, grammatical ability, Kanji ability and integrated Japanese language proficiency. A new website was established to disseminate these results, and seminars and other events were held to share the results with other Japanese language teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで日本語教育の多読研究においては、多読が日本語能力の向上にどのように影響するのか、効果を具体的な数値をもって示した研究が少なかった。本研究において、その一端が数値として示されたことは大きな成果である。また、多読のための読み物を未公開分を含め200作近く作成し、一部には朗読の音声を付してウェブサイトで無料で公開できたことは、国内はもとより学習資源が不足しがちな海外の学習者や教師にとって特に有益である。これらに加え、実践例を踏まえた多読の実践方法や理論を広く日本語教育関係者と共有できたことで、多読の理解を促進し、実践を推し進める機会となった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (7 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Int'l Joint Research] University Science Islam Mayaysia(マレーシア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University Science Islam Malaysia(マレーシア)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Roong Aroong School(タイ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University Science Islam Malaysia(マレーシア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Roong Aroong School(タイ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Universty Science Islam Malaysia(マレーシア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University Science Islam Malaysia(マレーシア)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] プレゼンテーション授業改善のための取り組み ―インプットとしての多読学習材活用の提案―2023

    • Author(s)
      ウィパーウィー・シースラパーノン, 佐々木良造
    • Journal Title

      タイ日研究ネットワークThailand研究論集

      Volume: 4 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Comprehensive Review of the Japanese Language Education Programme in the Asia Bridge Programme2021

    • Author(s)
      佐々木良造・高橋千代枝
    • Journal Title

      静岡大学国際連携推進機構紀要

      Volume: 3 Pages: 1-13

    • DOI

      10.14945/00028190

    • NAID

      120007029964

    • ISSN
      13471260
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13269

    • Year and Date
      2021-03-12
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 回帰直線を用いた2つのリーディングスパンテスト間の得点の等化2021

    • Author(s)
      吉川達・二口和紀子
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 9 Pages: 121-136

    • NAID

      120007037101

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 字なし絵本から多読につなげる図書館活動-タイ・バンコクの幼小中高一貫校における取り組み-2020

    • Author(s)
      佐々木良造・シースラパーノン ウィパーウィー・門倉正美・吉川達
    • Journal Title

      タイ日研究ネットワークThailand研究論集

      Volume: 1 Pages: 90-102

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ウェブ学習材を活かして、多読を促そう!2023

    • Author(s)
      門倉正美
    • Organizer
      国際エジプト日本学会基調講演
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 今日から始める日本語多読 -多読の基礎知識から教室での実践まで-2022

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      JF日本語ネットワーク特別プログラム 日本語教育セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教室内多読の読書記録に基づく読み速度調査2021

    • Author(s)
      佐々木良造
    • Organizer
      日本語教育研究方法会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] タイ国内でのオンライン授業における多読の実践報告2021

    • Author(s)
      Wipawee Srisurapanon・佐々木良造
    • Organizer
      日本語教育研究方法会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学部留学生を対象とした新書通読課題の困難点2021

    • Author(s)
      逢坂里恵・佐々木良造
    • Organizer
      日本語教育研究方法会誌
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 理系大学院留学生対象ハイブリッド型初級日本語授業の試案2021

    • Author(s)
      佐々木良造
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 多読読み物に対する日本語学習者の評価―日本語レベルの低い読み物はつまらないのか―2020

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「アカデミック・ジャパニーズ」の授業において50名の学生に多読を実践することは可能か?2020

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      第50回アカデミック・ジャパニーズ・グループ定例研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育における多読の実践と課題2019

    • Author(s)
      吉川達、門倉正美、佐々木良造
    • Organizer
      韓国日語教育学会2019年度第35回国際学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学図書館内の一室を利用した多読の実践報告2019

    • Author(s)
      佐々木良造
    • Organizer
      第52回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『日本で学ぶ理工系 留学生―教育・研究・留学生活』2023

    • Author(s)
      太田亨・安龍洙・村岡貴子・門倉正美編
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] たどくのひろば

    • URL

      https://tadoku.info

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 新書を読もう

    • URL

      https://shinsho30.wordpress.com/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本語教育多読ネットワーク

    • URL

      https://nihongotadoku.wordpress.com/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi