Project/Area Number |
18H00685
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Tokyo University of Foreign Studies |
Principal Investigator |
YOSHITOMI ASAKO 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (40272611)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
投野 由紀夫 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)
根岸 雅史 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50189362)
周 育佳 東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (40771944)
王 ウェイトン 東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 特定教員 (80867862)
長沼 君主 東海大学, 国際教育センター, 教授 (20365836)
金子 麻子 東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, その他 (10814858)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2018: ¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
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Keywords | 英語スピ―キング力能力 / CEFR-J / 指導・評価システム / 英語スピーキング能力 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of the present study was to create a language teaching and assessment system based on CEFR-J, with a focus on improving the English speaking skills of university level students, from admission to graduation. We have developed a speaking test of English as a foreign language for admissions purpose as well as speaking tasks for teaching and formative assessment. The attempt was to create a pedagogical cycle of evaluating the students’speaking skills upon entrance to the university, teaching speaking skills through tasks based on CEFR-J, and repeating formative assessment as the students make progress. The students’ language profiles have also been visualized in the form of an e-Porforlio.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、英語のスピーキング能力の育成基盤の構築に向けて、妥当性の高い診断的・形成的評価を、指導と一体化させた点にある。個別試験に利用可能なスピーキングテストを開発するために体系的なトライアル実験と多面的な検証を行い、CEFRに紐づけされた語彙レベルも考慮して開発されたスピーキングタスクを形成的評価のために活用した取り組みは、国内に先例が少ない。独自に開発したスピーキングテストは、他大学の入学試験にも活用され、その社会的意義も大きい。
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