• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Classroom Design and Evaluation to Promote Learners' Ability to Think, Judge, Express, and Learn for the Purpose of Connecting Elementary and Junior High Schools

Research Project

Project/Area Number 18H00690
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

IZUMI Emiko  関西学院大学, 教育学部, 教授 (10388382)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 萬谷 隆一  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20158546)
長沼 君主  東海大学, 語学教育センター, 教授 (20365836)
アレン・玉井 光江  青山学院大学, 文学部, 教授 (50188413)
田縁 眞弓  京都光華女子大学, こども教育学部, 教授 (60646769)
黒川 愛子  帝塚山大学, 教育学部, 准教授 (50821526)
大田 亜紀  別府大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (80848614)
加藤 拓由  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 准教授 (50848215)
森本 敦子  高野山大学, 文学部, 専任講師 (80911198)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords小学校外国語教育 / Can-Do評価 / パフォーマンス評価 / 思考・判断・表現 / 学びに向かう力 / 小中接続 / 有能感・自己効力感 / 自律性 / 小学校外国語 / ルーブリック / 文部科学省検定済教科書 / 小中連携 / 外国語教育 / Can-Do評価とパフォーマンス評価 / Can-Do尺度 / 小学校英語 / 検定教科書 / 授業設計とCan-Do評価 / 授業設計と評価 / リタラシー指導 / 英語教育 / Can-Do
Outline of Final Research Achievements

Regarding the evaluation of elementary school foreign language activities and foreign language studies, we examined the teaching and evaluation of the three aspects of the Courses of Study, especially "thinking, judgment, and expression" and "independent attitude toward learning," and analyzed the common teaching materials of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology and the foreign language textbooks used in elementary and junior high schools. Based on the results, we created performance tasks and task examples for each grade level, as well as a draft rubric with a four-step Can-Do index. In doing so, we devised tasks in each of the five domains or integrated tasks, conducted actual classroom practice and performance evaluation at elementary schools, compared the students' self-evaluations with the teachers' evaluations, and discussed how we were able to deepen the students' ability to think, judge, and express, and cultivate their ability to learn.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校外国語活動/教科外国語の評価方法,授業改善,指導と評価のあり方,小中連携は十分に開発・検証がなされていないが,本研究で評価用タスク,パフォーマンス課題の開発と導入,ルーブリックとCan-Doを合わせた評価尺度の設計と実証を行い,広く研究成果を公表・普及できた意義は大きい。また,「思考・判断・表現」や「学びに向かう力」についても授業内タスクや課題を設定し開発することで,有能感や自律性の向上につながり,それが学びへの力となったことは,学習者主体の学びへの転換ととらえることができる。さらに,教師内省シートを実践で用いることで,教員の指導力向上を促し,自信と自律に貢献できたことも成果である。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (131 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (32 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 18 results) Presentation (67 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 10 results) Book (30 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 思考・判断・表現を見取る 5 領域の指導と評価2022

    • Author(s)
      泉 惠美子、長沼 君主、山川 拓、幡井 理恵
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 22 Issue: 01 Pages: 54-69

    • DOI

      10.20597/jesjournal.22.01_54

    • ISSN
      1348-9275, 2424-1768
    • Year and Date
      2022-03-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における外国語専科教員制度に関する現状と認識2022

    • Author(s)
      俣野 知里
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 22 Issue: 01 Pages: 134-149

    • DOI

      10.20597/jesjournal.22.01_134

    • ISSN
      1348-9275, 2424-1768
    • Year and Date
      2022-03-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校段階でのTPR原理を用いた外国語コンピュータ・プログラムの活用2022

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      帝塚山大学子育て支援センター紀要

      Volume: 3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高野山大学における英語教育カリキュラムとその展望―小・中学校における教員養成の提案―2022

    • Author(s)
      森本敦子
    • Journal Title

      高野山大学文学部教育学科紀要

      Volume: 創刊号

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもが英語を読むプロセス―音から文字への指導をめぐって2021

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Journal Title

      子ども英語ブッククラブ

      Volume: 15(8) Pages: 16-19

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Developing an Effective English Literacy Program for Public Elementary Schools Children2021

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Journal Title

      The JACET International Convention Proceedings: The JACET 60th Commemorative International Convention

      Volume: - Pages: 137-138

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 臨時休校時におけるオンライン授業とその評価2021

    • Author(s)
      田縁 眞弓
    • Journal Title

      KELES Journal

      Volume: 6 Issue: 0 Pages: 44-47

    • DOI

      10.18989/keles.6.0_44

    • NAID

      130008025237

    • ISSN
      2423-8732, 2433-5479
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ストーリーを中心にした授業で獲得した児童の英語力について― 英語学習に影響を与える要因 ――2021

    • Author(s)
      アレン玉井光江・塚原麻衣
    • Journal Title

      青山学院大学文学部紀要

      Volume: 62 Pages: 29-46

    • NAID

      120006999658

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] いまさら聞けない評価の「3観点」の基本のきを教えてください2021

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69(12)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語教育における実践研究の概略―アクション・リサーチ,リフレクティブ・プラクティス,探究的実践を中心に―2021

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Journal Title

      JACET Kansai Journal

      Volume: 23 Pages: 1-30

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小大英語教育連携事業から観察された児童と学生の学び2021

    • Author(s)
      黒川愛子・森本敦子
    • Journal Title

      帝塚山大学子育て支援センター紀要

      Volume: 2 Pages: 43-52

    • NAID

      120007031368

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 今、あらためて問う小学校外国語教育の意義と目的2020

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: vol. 69 No. 6 Pages: 10-11

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effects of Foreign Language Activities and Classes in Elementary School on Listening Abilities at the Initial Stage of Junior High School2020

    • Author(s)
      黒川愛子・山川拓・泉惠美子
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 57 Issue: 0 Pages: 61-90

    • DOI

      10.24539/let.57.0_61

    • NAID

      130007927117

    • ISSN
      2185-7792, 2185-7814
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リテラシー教育の視点に基づくStory telling活動:小学生の英語読み書き能力を養うLearning by Storytelling(LBS)の開発2020

    • Author(s)
      小野尚美・高梨庸雄・田縁眞弓
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 20 Pages: 400-415

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校外国語活動指導者の指導不安軽減につながる校内研修プログラムの開発2020

    • Author(s)
      俣野知里・泉惠美子
    • Journal Title

      関西英語教育学会紀要

      Volume: 43 Pages: 77-96

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童の文字への興味・関心を高める指導の検討:中学年の外国語活動における実践から2020

    • Author(s)
      俣野知里
    • Journal Title

      学校教育(広島大学附属小学校学校教育研究会)

      Volume: 1241 Pages: 48-53

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校英語Can-Do及びパフォーマンス評価実践における児童の変容2020

    • Author(s)
      泉惠美子,幡井理恵,田縁眞弓
    • Journal Title

      小学校英語教育学会 JES Journal

      Volume: 20 Pages: 37-52

    • NAID

      130008023800

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 今求められる英語教育における授業研究とは―内省的実践家・教師自律をめざしてー2020

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Journal Title

      KELESジャーナル.

      Volume: 5 Pages: 10-21

    • NAID

      130007836830

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校外国語教育における評価の在り方―先行実施校における校内研修を通して―2020

    • Author(s)
      大田亜紀
    • Journal Title

      初等教育-研究と実践-

      Volume: 44

    • NAID

      120006884417

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本人中学2年生・3年生のスピーキング力育成に対する「ラウンド制指導法」の効果に関する実証研究―スムーズな小中接続に向けて―2020

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会(LET)関西支部研究集録

      Volume: 18 Pages: 98-124

    • NAID

      40022225237

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語授業における教師と児童のやり取りの分析-授業の談話記録からの考察2020

    • Author(s)
      森本敦子,黒川愛子
    • Journal Title

      帝塚山大学教育学部紀要

      Volume: 1 Pages: 75-84

    • NAID

      120006798116

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小・中学校英語におけるパフォーマンス評価事例2019

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 9月号 Pages: 25-28

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語における文字学習とCan-Do評価―客観テストと自己評価の関連性について―2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江,泉惠美子
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC)研究紀要

      Volume: 38 Pages: 1-14

    • NAID

      40022598262

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小中高を見通してこれから授業で重視すべきこととは2019

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68 (11) Pages: 10-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第1特集英語教師の指導力:校種に応じたクラスルームマネジメント力を鍛える2019

    • Author(s)
      加藤拓由
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 67(11) Pages: 14-15

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語指導者養成における課題と展望 ―コア・カリキュラムを踏まえて―2019

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 11-20

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本人中学生のスピーキング力育成に対する「ラウンド制指導法」の有効性に関する実証研究―中学2年生段階での活用―2019

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会(LET)関西支部研究集録

      Volume: 17 Pages: 31-55

    • NAID

      40021965738

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] グローバル時代における英語教育-文化と言語への気づきを大切にした指導と評価-2018

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Journal Title

      広島大学附属小学校『学校教育』

      Volume: 12月号 Pages: 14-21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Researching extensive reading and an online library.2018

    • Author(s)
      Allen-Tamai, Mitue
    • Journal Title

      Extensive Reading World Congress Proceedings

      Volume: 4, Pages: 295-303

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 外国語活動および外国語における「見方・考え方」のとらえ方2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1211 Pages: 6-13

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] (1年間の連載)主体的・対話的で深い学びを実現する外国語活動 実践のヒントとアイデア2018

    • Author(s)
      大田亜紀(監修)
    • Journal Title

      小学館『小四教育技術』

      Volume: 1年間連載

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Can Do 評価尺度を活用した授業設計とリフレクションの工夫2018

    • Author(s)
      加藤拓由
    • Journal Title

      小学館『小6 教育技術』

      Volume: 12月号 Pages: 26-29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校英語検定教科書をもとに考える領域別指導と評価2022

    • Author(s)
      泉惠美子・長沼君主・大江太津志・加藤拓由・山川拓・アレン玉井光江・田縁眞弓・森本敦子
    • Organizer
      言語教育エキスポ2021(JACET(大学英語教育学会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 話すこと[発表]評価事例と教師の姿2022

    • Author(s)
      幡井理恵
    • Organizer
      小学校外国語授業づくり研究会プレミアムセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「伝えたい!」思いを大切に育む小学校外国語の言語活動2022

    • Author(s)
      奥平明香ほか
    • Organizer
      言語教育エキスポ2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 公立小学校におけるリタラシープログラムの効果についてー授業時間数との関係から見た実証研究2021

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      第21回JES関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考・判断・表現を見取る5領域の指導と評価―小学校外国語検定教科書の特徴を踏まえて―2021

    • Author(s)
      泉惠美子・長沼君主・山川拓・幡井理恵
    • Organizer
      第21回JES関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Teaching and Evaluation in Japanese Elementary School English Classes Using ICT in the Corona Emergency2021

    • Author(s)
      Emiko Izum & Mayumi Tabuchi
    • Organizer
      The 19th Asia TEFL International Conference 2021 (5th December) Delhi, India, Online
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Literacy Program for Young EFL Learners at Public Elementary Schools2021

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      2021 Joint Conference in Korea
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語を話せるようになりたい」に学校教育は応えられるか?─小・中学校でできること2021

    • Author(s)
      犬塚章夫・金沢優・山本純一・加藤拓由
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 指導と評価の一体化―パフォーマンス評価にも焦点を当てて2021

    • Author(s)
      大田亜紀
    • Organizer
      JASTEC(日本児童英語教育学会)第41回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを活用した 自己のパフォーマンスへの気付きを促す指導の検討2021

    • Author(s)
      俣野知里
    • Organizer
      JASTEC第41回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語専科教員の現状と認識-グループインタビュー調査をもとにー2021

    • Author(s)
      俣野知里・泉惠美子
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考を促すインプットとやり取り重視の英語授業による児童のスピーキング力と情緒面に対する影響―学期末「スピーキングチャレンジ」からの観察2021

    • Author(s)
      森本敦子・黒川愛子
    • Organizer
      JASTEC第41回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ルーブリックを使った「話すこと」の指導と評価~[やり取り]から[発表]へ~2021

    • Author(s)
      奥平明香・加藤拓由
    • Organizer
      JASTEC第41回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 文字指導2021

    • Author(s)
      田縁眞弓
    • Organizer
      JASTEC第41回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing an Effective English Literacy Program for Public Elementary Schools Children2021

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      The JACET 60th Commemorative International Convention
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小中連携を支える読み書きの指導とその評価のあり方2021

    • Author(s)
      田縁眞弓・アレン玉井光江・泉惠美子
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会(JES)関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動・外国語科におけるTPR原理を用いた外国語学習コンピュータ・プログラム活用の提案2021

    • Author(s)
      黒川愛子・中野研一郎
    • Organizer
      第21回JES関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning by Storytelling(LBS)指導モデルに基づいた英語で書く力の素地となる中学年の英語指導法開発2021

    • Author(s)
      オーガスティン真智・小野尚美・田縁眞弓
    • Organizer
      第21回JES関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考ツールで育む5領域の言語活動2021

    • Author(s)
      奥平明香
    • Organizer
      第21回JES関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] An Effective Literacy Program for Young EFL Learners2021

    • Author(s)
      Mitsue Allen-Tamai
    • Organizer
      JALT2021-47th Annual Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複数領域を跨いだ言語活動の指導と評価~「聞く・話す」から「読む・書く」の言語活動へ~2021

    • Author(s)
      奥平明香
    • Organizer
      JASTEC第41回秋季研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Current Status and Perceptions of EFL Teachers in Japanese Primary Schools2021

    • Author(s)
      Chisato Matano & Emiko Izumi
    • Organizer
      The 19th AsiaTEFL International Conference 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文字指導,書くことの指導~何をどこまで指導すればいいのか~2021

    • Author(s)
      俣野知里
    • Organizer
      JASTEC第41回秋季研究大会課題別分科会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 即興でのやりとり~指導と評価小学校~2021

    • Author(s)
      奥平明香
    • Organizer
      英語授業研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 文字学習に関する児童の自己評価について2020

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Let’s Try! におけるCan-Do及びパフォーマンス評価試案―外国語活動における思考・判断・表現を伴う活動設計2020

    • Author(s)
      泉惠美子・長沼君主・俣野知里
    • Organizer
      小学校英語教育学会岐阜大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語における思考・判断・表現と学びに向かう力を促進する授業設計と評価2020

    • Author(s)
      泉惠美子・長沼君主・森本敦子・俣野知里
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019(JACET(大学英語教育学会)主催
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力を育てる活動設計と5領域におけるパフォーマンス評価2020

    • Author(s)
      泉惠美子・長沼君主・加藤拓由・大江太津志・アレン玉井光江・田縁眞弓
    • Organizer
      言語教育エキスポ2020(JACET(大学英語教育学会)主催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語の意義の再考2020

    • Author(s)
      加藤拓由
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会第1回研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 3密にならない小学校外国語(活動)の工夫2020

    • Author(s)
      加藤拓由
    • Organizer
      学級経営学会愛知支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「聞くこと」から始める言語活動2020

    • Author(s)
      加藤拓由
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC) 中部支部秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] リテラシー教育の視点に基づく絵本の読み聞かせを活用した英語で書く能力を要請する指導法開発」2020

    • Author(s)
      小野尚美・オーガスティン真智・田縁眞弓
    • Organizer
      小学校英語教育学会岐阜大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨時休校時におけるオンライン授業とその評価法の開発-英語学習の学びを止めないための試み-2020

    • Author(s)
      田縁眞弓・ノートルダム学院小学校英語科チーム・泉惠美子
    • Organizer
      小学校英語教育学会岐阜大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の気付きを促し,興味・関心を高める指導の検討-第 5 学年における文字の音を扱った実践から-2020

    • Author(s)
      俣野知里
    • Organizer
      JASTEC第40回秋季研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Teaching English to Young Learners through Stories and Assessing their Abilities2019

    • Author(s)
      Allen-Tamai, Mitsue
    • Organizer
      Joint International Conference on English Teaching and Learning in Korea
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 公立小学校における読み書きの指導ー文字指導の目標とその成果2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第40回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] どう繋ぐ?外国語活動から外国語,そして中学校へ ~学習指導要領からみる小中一貫の英語教育~2019

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第40回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校英語Can-Do及びパフォーマンス評価~思考・判断・表現力及び主体的に学習に取り組む態度をいかに測るか~2019

    • Author(s)
      長沼君主・加藤拓由・幡井理恵・俣野知里・萬谷隆一・泉惠美子・森本レイト敦子・黒川愛子・大江太津志・田縁眞弓
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語Can-Do及びパフォーマンス評価実践における児童の変容2019

    • Author(s)
      泉惠美子・幡井理恵・田縁眞弓
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「読み」「書き」の基礎スキルに関する児童の Can-Do 評価2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] スムーズな小中接続に向けてのパフォーマンス課題と評価の取組-思考力・判断力・表現力の育成のために-2019

    • Author(s)
      黒川愛子・山川拓
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校低・中・高学年における英語短時間学習~音から文字へ~2019

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      第17回英語教育総合学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本人中学2年生・3年生のスピーキング力育成に対する「ラウンド制指導法」の効果に関する実証研究―スムーズな小中接続に向けてー2019

    • Author(s)
      黒川愛子
    • Organizer
      FLEAT (Foreign Language Education and Technology) VII
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessment for Learning Using Can-Do Statements in Elementary School English2019

    • Author(s)
      Izumi, Emiko・Tabuchi, Mayumi
    • Organizer
      FLEAT (Foreign Language Education and Technology) VII
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新学習指導要領に基づく指導と評価 ―知識・技能を習得し,思考を深め表現する自律した学習者の育成―2019

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      英語授業研究学会第31回(設立30周年記念)全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校「外国語活動」・「外国語科」の授業が中学校入学時の聴解力に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      黒川愛子・山川拓・泉惠美子
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年児童による英語の文字を読む力と書く力の発達についてー単語認識につながる力2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校での読むこと・書くこと2019

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第12回教材・指導法研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考力・判断力・表現力等を育成する指導と評価2019

    • Author(s)
      大田亜紀
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第39回秋季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語科・国語科でのルーブリックを用いたパフォーマンス評価と Can-Do による自己評価2019

    • Author(s)
      吉本連・秋田幸絵・田縁眞弓・泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第39回秋季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] How to Assess Japanese Elementary School Pupils’ English Ability Using Can-Do Statements2019

    • Author(s)
      Izumi, Emiko, Tabuchi, Mayumi
    • Organizer
      The 17th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Small TalkとOral Interactionのねらいと進め方2018

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)関西支部春季研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校における文字指導2018

    • Author(s)
      田縁眞弓
    • Organizer
      JACET リーディング研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教員養成における課題と展望-コア・カリキュラムを踏まえて-2018

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] We Can!を使用した公立小学校におけるリタラシー指導2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第39回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語新教材における活動設計とCan-Do評価2018

    • Author(s)
      長沼君主,泉恵美子,山川拓,森本レイト敦子
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語新教材における文字指導とCan-Do評価2018

    • Author(s)
      泉惠美子,アレン玉井光江,田縁眞弓
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 『小学校外国語活動・外国語科』で何を,どのように学ぶのか2018

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会関西支部「外国語活動・外国語研究会」特別例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小中高の接続・連携の具体的な在り方―京都教育大学附属学校による実践を基に―2018

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      英語授業研究学会第30回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校外国語教育における教員研修の現状と指導者の意識2018

    • Author(s)
      俣野知里,泉惠美子
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 公立小学校におけるリタラシー指導-音韻認識能力の発達との関連から-2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning English through stories2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      Tokyo JALT Teaching Younger Learners
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 声指導から読み・書きの指導-音を大切にした文字指導2018

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第38回秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語教育における校内研修の現状と課題から提案へ2018

    • Author(s)
      俣野知里,泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第38回秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの小・中・高の英語教育の方向と小・中,中・高,高・大の連携-次期学習指導要領を踏まえて2018

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      英語授業研究学会関西支部秋季研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニケーション・自己表現活動(高学年)2018

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第8回教材・指導法研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] We Can!に見る明日の小学校英語2018

    • Author(s)
      田縁眞弓
    • Organizer
      全国英語教育学会・小学校英語教育学会合同セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 小学校外国語科・外国語活動の授業づくり2022

    • Author(s)
      赤沢真世(編)俣野知里・田縁眞弓ほか
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      4316804960
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] English for Teachers of Young Learners-楽しく教える子ども英語-2022

    • Author(s)
      泉惠美子・多田玲子・田邉義隆(編)
    • Total Pages
      97
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      4255156891
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] English for Young Learners in Asia: Challenges and Directions for Teacher Education (Routledge Research in Teacher Education) Chapter 102022

    • Author(s)
      Subhan Zein & Yuko Butler Goto(Eds.), Mayumi Tabuchi
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367861162
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 動機づけ理論にもとづく英語指導2022

    • Author(s)
      西田理恵子(編)田縁眞弓他
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      大修館
    • ISBN
      446924659X
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 伝わる喜びを味わう子どもが育つ小学校英語教育2021

    • Author(s)
      大田亜紀(監修),篠栗小学校
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      4487813581
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] とっておきの言語活動レシピ2021

    • Author(s)
      加藤拓由・狩野晶子・東仁美(編)奥村明香・幡井理恵ほか
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      4183455464
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] [動画でわかる]英語授業ハンドブック〈小学校編〉萬谷隆一「外国語活動・外国語における評価について」2021

    • Author(s)
      金谷憲、粕谷恭子、物井尚子
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      4469041866
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「深い学び」を促す小学校英語授業の進め方―スモールトークからコミュニケーション活動へ―2021

    • Author(s)
      樋口忠彦(監修)泉惠美子(編者代表)加藤拓由・俣野知里・森本敦子
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      4316804898
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] New Horizon Elementary 5,New Horizon Elementary 6,Picture Dictionary2020

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487105854
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] すぐれた小学校英語授業2020

    • Author(s)
      泉 惠美子、小泉 仁、築道 和明、大城 賢、酒井 英樹
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      4327411043
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語「5領域」評価事例集2020

    • Author(s)
      池田勝久
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865605273
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語 だれでもできる英語の音と文字の指導2020

    • Author(s)
      山本 玲子、田縁 眞弓
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385361406
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] フォーミュラと外国語学習・教育―定型表現研究入門2020

    • Author(s)
      金澤佑 (編) 泉惠美子他
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248348
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語教育ハンドブック―理論と実践―:小学校英語教育にかかわるすべての方へ2020

    • Author(s)
      小学校英語教育学会(編)萬谷隆一・泉惠美子
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487814381
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 小学自由自在英語2020

    • Author(s)
      吉田晴世,田縁眞弓,泉惠美子,加賀田哲也
    • Total Pages
      559
    • Publisher
      受験研究社
    • ISBN
      9784424201083
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ONE WORLD Smiles 5&62020

    • Author(s)
      金森強・泉惠美子他
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] New Horizon Elementary 5&62020

    • Author(s)
      アレン玉井光江(編集代表)
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語内容論入門2019

    • Author(s)
      樋口忠彦,泉恵美子,加賀田哲也(編著)
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327410995
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 児童心理学の進歩2019年版 (Vol.58)2019

    • Author(s)
      泉惠美子
    • Total Pages
      354
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760899593
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 低学年から始める英語短時間学習―すぐに使える活動アイディアと単元展開2019

    • Author(s)
      泉惠美子,田縁眞弓,川﨑眞理子(編著)
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語 ゲーム&アクティビティー802019

    • Author(s)
      加藤拓由
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784180539505
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語の文字指導ーリタラシー指導の理論と実践2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487812066
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Book] コナンと楽しく学ぶ小学校英語ドリル 単語編2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監)
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784092272064
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] コナンと楽しく学ぶ小学校英語2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784092272057
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] コナンと楽しく学ぶ小学校英語ドリル 表現編2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監)
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784756250780
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] はじめてのさがしておぼえるえいごのことば2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監)
    • Total Pages
      71
    • Publisher
      Pie International
    • ISBN
      9784756250780
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Read Disney in English えいごでよむディズニーえほん 10冊2019

    • Author(s)
      アレン玉井光江(監)
    • Publisher
      岩崎書店
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Q&A高校英語指導法事典―現場の悩み133に答える2019

    • Author(s)
      高橋一幸・泉惠美子・加賀田哲也・久保野雅史(編著), 樋口忠彦(監修)
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804781
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Exploring online and extensive reading in an oral English course. In P. Clements, A. Krause, & P. Bennett (Eds.), Language teaching in a global age: Shaping the classroom, shaping the world.2018

    • Author(s)
      Allen-Tamai, Mitsue
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      JALT
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 実践!新学習指導要領 基本が分かる 外国語活動・外国語科の授業2018

    • Author(s)
      外国語活動・外国語実践研究会(編著),大田亜紀
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 科研プロジェクト(EASEL)小学校英語Can-Do評価

    • URL

      http://www.izumi-lab.jp/easel.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.izumi-lab.jp/easel.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi