• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ICT-supported Plurilingual Language Learning Model Based on Speech Recognition and Self-Reflection through Videography

Research Project

Project/Area Number 18H00691
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

IWAI Hiroki  大阪大学, サイバーメディアセンター, 教授 (20213267)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田川 千尋  大阪大学, 高等教育・入試研究開発センター, 特任講師(常勤) (10599434)
李 銀淑  大阪女学院大学, 国際・英語学部, 特任講師 (60817485)
大山 牧子  大阪大学, 全学教育推進機構, 助教 (70748730)
平山 朋子  藍野大学, 医療保健学部, 准教授 (80388701)
清原 文代  大阪府立大学, 高等教育推進機構, 教授 (90305607)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
Keywords複言語学習 / 音声認識 / ビデオ撮影 / ICT支援言語学習 / 初等教育 / 外国語学習 / 医療系大学外国語学習 / オンライン学習 / 初等教育との連携 / モティベーション向上 / ビデオ交流 / リフレクション / ICT
Outline of Final Research Achievements

Plurilingual Language learning based on self-reflection through speech recognition and videography was implemented at a university and some elementary schools. At a medical university, multi-lingual courses were offered in which students learned three languages in one semester. Using applications such as video, speech recognition, and vocabulary learning, students reached a level where they could engage in simple dialogues in a short time. Video-recording and reflecting on learning outcomes were also influential in maintaining motivation, sense of accomplishment, and the retention of  learned expressions.
In addition, students in three elementary schools learned from three to nine languages online, and the results were similar to those obtained in the university. Furthermore, asynchronous video exchange with German universities was also confirmed to improve learner motivation, and the possibility of ICT-assisted plurilingual language learning was clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

短期間で複数の言語を「少しだけ」学ぶというスタイルの授業を.大学や小学校で実施し.一つの言語を一定期間継続して学ぶという従来の外国語学習とは異なる学習方法の可能性を明らかにすることができた.「言葉の学び方を学ぶ」ことで得られる外国語学習への自信と興味.文化風習などへの学びの広がりが観察できたことは大きな意義があったと思われる.
また.ICTの活用をベースにした授業を行なっていたことで.期せずしてコロナ禍でのオンライン授業にも無理なく対応できた.コロナ後の学びの一つの方向性を示すことができたと考える.

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (50 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 1 results) Presentation (36 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 21 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 医療系大学での「複言語学習のすすめ」の試み―対面授業とオンライン授業の実践報告と学生の声―2021

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 8 Pages: 106-116

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「小学校における『世界の言葉プロジェクト』の試みについて‐ICT支援遠隔複言語学習の一例‐」2020

    • Author(s)
      岩居弘樹,広瀬 一弥,藤木 謙壮
    • Journal Title

      CIEC春季カンファレンス論文集

      Volume: 11 Pages: 27-34

    • NAID

      40022215414

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 経験学習型教育実践で学生にどのように働きかけるかー学生への働きかけをめぐる実践知についての省察ー2020

    • Author(s)
      河井亨・岩井雪乃・和栗百恵・大山牧子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41-2 Pages: 53-56

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における「世界の言葉プロジェクト」の試みについて : ICT支援遠隔複言語学習の一例2020

    • Author(s)
      岩居 弘樹,広瀬 一弥,藤木 謙壮
    • Journal Title

      CIEC春季カンファレンス論文集

      Volume: 11 Pages: 27-34

    • NAID

      40022215414

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びの成果をビデオに残す試み2019

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Journal Title

      サイバーメディアフォーラム

      Volume: 19 Pages: 25-30

    • NAID

      120006732753

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 医療系大学における複言語習得授業の実績と評価2019

    • Author(s)
      大山牧子, 李銀淑,岩居弘樹
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集 JSET10-1

      Volume: 10-1 Pages: 711-715

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 異文化の中で働く 海外インターンシップの意義と課題2019

    • Author(s)
      田川千尋
    • Journal Title

      未来共生学

      Volume: 6 Pages: 95-101

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音声認識アプリを活用した韓国語リーディング授業に関する研究2019

    • Author(s)
      李銀淑
    • Journal Title

      大阪女学院大学紀要

      Volume: 15 Pages: 135-142

    • NAID

      120006583186

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メディア情報リテラシーのパフォーマンス評価の開発2019

    • Author(s)
      平山朋子
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 91-94

    • NAID

      120006624111

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Current Trends and Perspectives of ICT Utilization in Active Learning2018

    • Author(s)
      大山牧子・松田岳士
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: 3 Pages: 211-220

    • DOI

      10.15077/jjet.42166

    • NAID

      130007590207

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「言語教育のためのオンライン・ツールボックス-紹介と活用ー2021

    • Author(s)
      岩居 弘樹
    • Organizer
      国際交流基金マドリード日本文化センター第3回日本語教育オンライン講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Online-Deutschunterricht kommunikativ und aktiv2021

    • Author(s)
      Hiroki Iwai
    • Organizer
      Online-Seminar vom Goethe-Institut Osaka Kyoto
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学教育における教員の経験に着目したリフレクションの変容2021

    • Author(s)
      大山牧子・岩居弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] "小学校小規模学級におけるクラス間交流の試みについて  ~同期通信と非同期通信を組み合わせた交流学習の一例~"2020

    • Author(s)
      広瀬 一弥,岩居 弘樹,藤木 謙壮
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第9回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「複言語学習のすすめ」の実践と課題 ~ オンライン授業でできたこと、できなかったこと ~2020

    • Author(s)
      岩居 弘樹
    • Organizer
      JACTFL オンラインセミナー基調講演
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] オンラインをベースにしたこれからの外国語教育 - Zoom+α の取り組みと外国語授業実践の紹介 -2020

    • Author(s)
      岩居 弘樹
    • Organizer
      e-learning 教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] やりたいことを実現するために「やり方を変える」- オンラインをベースにしたこれからの外国語教育 -2020

    • Author(s)
      岩居 弘樹
    • Organizer
      2020年度JACET関西支部大会シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] オンラインをベースにしたこれからの外国語教育2020

    • Author(s)
      岩居 弘樹
    • Organizer
      関西学院大学外国語教育研究センターセミナー
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ICTを活用した外国語教育の可能性2020

    • Author(s)
      岩居 弘樹
    • Organizer
      在日本ハングル学校関西地域協議会 教師研修会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ICTを活用した能動的授業の試みについて2019

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      大阪府立大学高等教育推進機構FDセミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業でビデオを活用する方法2019

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      追手門学院大学FDスキルアップセミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語学習のすすめ(ワークショップ)2019

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      日本私立小学校連合会全国夏季研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語学習のすすめ(ワークショップ)2019

    • Author(s)
      岩居弘樹,大山牧子, Margaret Kristanto, 李銀淑
    • Organizer
      愛媛大学ジュニアドクター育成塾
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ICTを活用した能動的外国語学習2019

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      神戸大学・第29回外国語教育セミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ICTを活用した双方向で能動的な授業の実現2019

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      名古屋工業大学FD
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 7つの外国語を音だけで学ぶ ー 小学校での複言語学習の試み2019

    • Author(s)
      岩居弘樹・藤木謙壮
    • Organizer
      PCカンファレンス2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療系大学における複言語習得授業に関する学生の理解の特徴2019

    • Author(s)
      大山 牧子,李 銀淑,周 宇鳳,平山 朋子,岩居 弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理学療法における臨床実習のパフォーマンス評価と大学における追加型評価・埋込み型評価との関連2019

    • Author(s)
      平山朋子, 斎藤有吾, 松下佳代
    • Organizer
      第41回大学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Comment aider les e'tudiants de'crocheurs? : La notion d’autonomie dans les dispositifs d’encadrement pour la re'orientation.2019

    • Author(s)
      田川 千尋
    • Organizer
      日仏教育学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療系大学における複言語修得授業の実施と評価2019

    • Author(s)
      大山牧子・李銀淑・岩居弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護系大学における『複言語学習のすすめ』の試み2019

    • Author(s)
      岩居弘樹・李銀淑・大山牧子
    • Organizer
      JACTFL第7回シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Flipgrid でビデオ交流2019

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      FLExICT
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] スマートデバイスのアクセシビリティ機能を外国語学習に活用する2019

    • Author(s)
      清原文代
    • Organizer
      e-Learning教育学会第17回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを活用した会話能力向上の授業ストラテジー2019

    • Author(s)
      李銀淑
    • Organizer
      第6回韓国文化教育センター&第26回中華民国韓国研究学会国際学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 汎用的能力は評価することができるのか2019

    • Author(s)
      平山朋子
    • Organizer
      第25回 大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生のスマホを活用した「複言語学習のすすめ」の試行について2018

    • Author(s)
      岩居弘樹・周宇鳳・李銀淑
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 複言語習得授業における学生のリフレクションの変容2018

    • Author(s)
      大山牧子, 岩居弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを活用した外国語学習 - ドイツ語クラス&多言語演習の実践研究2018

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      池田市 研究×まちづくり サロン
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ビデオが変わる,ビデオが変える2018

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      教育ITソリューションEXPO2018関西・専門セミナー講演
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「とりあえず、やってみる!ー キーワードは「遊」かも……!? ー2018

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      近畿学校視聴覚教育研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ICTを活用した外国語学習 - 実践事例とワークショップ2018

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      教員のための英語リフレッシュ講座
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Flipgrid でビデオ撮影を授業に取り入れませんか2018

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      次世代教員養成フォーラム2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] モバイルデバイスを活用した授業実践2018

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      iPad Cafe in Okinawa
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学びの風景」から考えるICT活用 - ドイツ語と複言語学習の例2018

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      教育ITソリューションEXPO2018映像センターブース・特別講演
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学びの風景」から考えるICT活用2018

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      iTeachers カンファレンス2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究大学における学生の学習経験の国際比較研究2018

    • Author(s)
      和嶋 雄一郎・安部有紀子・川嶋太津夫・田川千尋
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] Zoom + α

    • URL

      https://zoom.les.cmc.osaka-u.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] リアルタイムオンライン授業で使用したツール

    • URL

      https://osaka-u.padlet.org/iwaihiroki/2020online

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] オンラインの外国語授業を支えるツール(20201119)

    • URL

      https://osaka-u.padlet.org/iwaihiroki/20201119

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] オンライン授業の解説 (20200830)

    • URL

      https://osaka-u.padlet.org/iwaihiroki/20200830

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi