• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Connecting Pedagogical English Grammar and Pedagogical Japanese Grammar: The Theoretical and Empirical Study

Research Project

Project/Area Number 18H00694
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKansai University (2020)
Meikai University (2018-2019)

Principal Investigator

OTSU Yukio  関西大学, 外国語学部, 客員教授 (80100410)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 篤嗣  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (30407209)
久保野 雅史  神奈川大学, 外国語学部, 教授 (50251070)
庵 功雄  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 教授 (70283702)
嶋田 珠巳  明海大学, 外国語学部, 教授 (80565383)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Keywords学校英文法 / 学校国文法 / 英語教育 / 国語教育 / メタ言語意識 / ことばへの気づき / 認知科学 / 英語教育と国語教育の連携 / 日本語教育 / メタ言語能力
Outline of Final Research Achievements

One of the important tasks necessary to materialize connecting English education and “kokugo” education, an idea reflected in the new Courses of Study, is connecting pedagogical English grammar and pedagogical Japanese grammar. In this project, we theoretically and empirically explored the possibility of such collaboration from the perspectives of English education,“kokugo” education, Japanese language education for non-native speakers, linguistics, and cognitive science. As a result, the feasibility and effectiveness of the connection based on meta-linguistic awareness became clear. On the theoretical side, we utilized linguistics and cognitive science to establish methods of connecting pedagogical English grammar and pedagogical Japanese grammar. On the practical side, we created teaching plans and materials and confirmed their effectiveness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語教育と国語教育をことばの教育という観点から連携させることは日本の将来を背負う子どもたちのことばの力を育成するために不可欠のことである。これまでにもさまざまな連携の試みがなされてきたが、いずれも成果をあげることができなかった。本研究では、メタ言語意識という概念を基盤に据えた言語教育の構築の一環として英語教育と国語教育の連携を位置づけた。そのうえで、「メタ言語意識」という概念を明確にし、その発達の過程を明らかにした(学術的意義)。さらに、学校英文法と学校国文法の関係を明らかにし、その連携の可能性を具体的に探り、教案や教材の開発を行った(社会的意義)。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (67 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (30 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 15 results) Book (15 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 書評:石居康男、桒原和生『日本語を活用して学ぶ英文法』2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 8 Pages: 93-93

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語教育における小中接続のあるべき姿2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Journal Title

      中央教育研究所研究報告

      Volume: 96 Pages: 24-47

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 近代文語文を素材とする教育実践に関する一報告2020

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 177 Pages: 77-91

    • NAID

      40022464045

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「は」と「が」の使い分けを学習者に伝えるための試み2020

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      言語文化

      Volume: 57 Pages: 25-41

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語学を文法指導に生かす(2)2020

    • Author(s)
      久保野雅史
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 47 Pages: 271-282

    • NAID

      120006844495

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 私のテスト作り~テストと授業をどうつなげるか2020

    • Author(s)
      久保野雅史
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 605 Pages: 7-10

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 三上章2020

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 39 Pages: 42-45

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語学を文法指導に生かす(1)2019

    • Author(s)
      久保野雅史
    • Journal Title

      神奈川大学心理・教育研究論集

      Volume: 46 Pages: 21-31

    • NAID

      120006844460

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国語科が外国語科から学べることは何か?2019

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      小学校 国語教育相談室

      Volume: 96 Pages: 10-11

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校の英語教育に満足していますか?2019

    • Author(s)
      久保野雅史
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 68 (1) Pages: 6-6

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ことばの教育としての外国語教育2018

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 587 Pages: 7-9

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 次期学習指導要領での国語教育と英語教育の連携2018

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 67 (9) Pages: 34-35

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 意味領域から考える日本語のテンス・アスペクト体系の記述―「母語の知識を活かした日本語教育」のために―2018

    • Author(s)
      庵功雄
    • Journal Title

      言語文化(一橋大学)

      Volume: 55 Pages: 3-18

    • NAID

      40021849880

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Comparative Study of the Tense-Aspect System between Japanese and English: As a Basis of “Pedagogic Grammar of Japanese Using Learners’ Knowledge of their Mother Tongue”2018

    • Author(s)
      Iori, Isao
    • Journal Title

      Hitotsubashi Journal Arts and Sciences

      Volume: 59 Pages: 1-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「英語を学ぶ」のではなく「英語で学ぶ」2018

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      小学校 国語教育相談室

      Volume: 95 Pages: 12-13

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「言葉による見方・考え方」と認知能力:対象の捉え方は言葉にどのように反映されているのか2018

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      国語授業の改革

      Volume: 18 Pages: 161-168

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校英語教育は早期英語教育か2018

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      小学校 国語教育相談室

      Volume: 94 Pages: 12-13

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語能力の評価と測定:作文におけるパフォーマンス評価と質的評価・量的評価を例に2018

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Journal Title

      日本語プロフィシェンシー研究

      Volume: 6 Pages: 31-51

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] オリンピック・パラリンピックを教材化する際に考えたいこと2018

    • Author(s)
      久保野雅史
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 586 Pages: 28-29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 複言語主義的言語教育2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      第4回AI教育研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語主義を考える2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      中京大学国際学部FDセミナー
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語心理学からの付録2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      東京言語研究所公開講座
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本における国語教育と英語教育の接続における課題2020

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      ひとつの言語教育から複数の言語教育へ:CEFRからみた日本語,英語,外国語教育の連携と協働
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国語教育はコミュニケーションの教育なのか―日本語教育との比較から―2020

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      第11回 日本語実用言語学国際会議
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「ことばの教育」としての英語教育2020

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      第52回全道外国語教育研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語獲得の不思議---普遍性と多様性の観点から2019

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      日中対照言語学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 英語教育と国語教育の連携の観点から考える小学校英語2019

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      本基盤研究(B)公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育の視点から2019

    • Author(s)
      庵功雄
    • Organizer
      本基盤研究(B)公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育から見た「テイル」2019

    • Author(s)
      庵功雄
    • Organizer
      日本言語学会第158回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ておく」における命令表現の機能2019

    • Author(s)
      佐藤琢三、庵功雄
    • Organizer
      日本語文法学会第20回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領に見る「言葉の働き」と国英連携2019

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      本基盤研究(B)公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教師のコミュニケーションスキル2019

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      西日本私立小学校連合会教師研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教育の視点から2019

    • Author(s)
      久保野雅史
    • Organizer
      本基盤研究(B)公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中高教員の指導力向上について2019

    • Author(s)
      久保野雅史
    • Organizer
      埼玉県川越市教員研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教育と国語教育の連携についての指定討論2019

    • Author(s)
      嶋田珠巳
    • Organizer
      本基盤研究(B)公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育文法の現状と課題2019

    • Author(s)
      庵功雄
    • Organizer
      東呉大学(台湾)講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教育活動に対するリアルタイムアノテーションの特徴と振り返りにおける効果分析---小学校におけるプレゼンテーション発表会を例にして2019

    • Author(s)
      山口昌也・森篤嗣
    • Organizer
      第43回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 基盤研究(B)「学校英文法と学校国文法の連携に関する理論的・実証的研究」の構想2018

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      基盤研究(B)「学校英文法と学校国文法の連携に関する理論的・実証的研究」第一回公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 素朴言語学からの脱却をめざす「ことばの教育」2018

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      教師のためのことばワークショップ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語を学ぶということ---英語教育と日本語教育の視点から2018

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      横浜デザイン学院講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校の「外国語」でどんな力をつけたいか2018

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      奈良教育大学附属小学校第 45 回 教育研究会課題別分科会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国語教育と英語教育の連携が再生のための第一歩2018

    • Author(s)
      大津由紀雄
    • Organizer
      平成30年度名桜大学総合研究所国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 世界は英語を選択するのか?2018

    • Author(s)
      嶋田珠巳
    • Organizer
      放送大学講演会「コトバのミライ」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校英文法と学校国文法の連携について---指定討論2018

    • Author(s)
      嶋田珠巳
    • Organizer
      基盤研究(B)「学校英文法と学校国文法の連携に関する理論的・実証的研究」第一回公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育の立場から---国語教育と英語教育をつなぐ試み2018

    • Author(s)
      庵功雄
    • Organizer
      基盤研究(B)「学校英文法と学校国文法の連携に関する理論的・実証的研究」第一回公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語教育の立場から---言語教育としての国語科と文法2018

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      基盤研究(B)「学校英文法と学校国文法の連携に関する理論的・実証的研究」第一回公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育基本語彙における外来語の充実を目指して2018

    • Author(s)
      森篤嗣・岩田一成・中島明則
    • Organizer
      Venetia ICJLE 2018 CA' FOSCARI(イタリア)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語の文法形式とコミュニケーション2018

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Organizer
      日中対照言語学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教育の立場から2018

    • Author(s)
      久保野雅史
    • Organizer
      基盤研究(B)「学校英文法と学校国文法の連携に関する理論的・実証的研究」第一回公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 英語教育の歴史に学び 現在を問い 未来を拓く---江利川春雄教授退職記念論集2021

    • Author(s)
      辻伸幸、上野舞斗、青田庄真、川口勇作、磯辺ゆかり、大津由紀雄、久保野雅史
    • Total Pages
      482
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275553
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 日本語のテンス・アスペクト研究を問い直す 第2巻2021

    • Author(s)
      庵功雄、田川拓海
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894767829
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 思考と言語の実践活動へ 日本語教育における表現活動の意義と可能性2020

    • Author(s)
      西口光一、森篤嗣ほか
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760261
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] メタ言語能力を育む文法授業2019

    • Author(s)
      大津由紀雄ほか
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894768963
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 言語接触---英語化する日本語から考える「言語とはなにか」2019

    • Author(s)
      嶋田珠巳、大津由紀雄ほか
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130830799
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 学問的知見を英語教育に活かす――理論と実践2019

    • Author(s)
      大津由紀雄ほか
    • Total Pages
      440
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764711907
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日本語のテンス・アスペクト研究を問い直す1 「する」の世界2019

    • Author(s)
      庵功雄、田川拓海ほか
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894767812
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Q&A高校英語指導法事典―現場の悩み133に答える2019

    • Author(s)
      久保野雅史・高橋一幸ほか
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804781
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 超基礎・日本語教育2019

    • Author(s)
      森篤嗣、太田陽子ほか
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248034
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日本語指示表現の文脈指示用法の研究2019

    • Author(s)
      庵功雄
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894769571
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 一歩進んだ日本語文法の教え方22018

    • Author(s)
      庵功雄
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247846
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 社会言語科学の源流を追う2018

    • Author(s)
      横山詔一・森篤嗣ほか
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894769311
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 国語教育における調査研究2018

    • Author(s)
      森篤嗣ほか
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491035611
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 話し合い研究の多様性を考える2018

    • Author(s)
      村田和代・森篤嗣ほか
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育への応用 (コーパスで学ぶ日本語学)2018

    • Author(s)
      森篤嗣
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254516555
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://www.kotoba1.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 基盤研究 (B) 学校英文法と学校国文法の連携に関する理論的・実証的研究 第一回公開シンポジウム

    • URL

      http://oyukio.blogspot.com/2018/10/b.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 基盤研究 (B) 学校英文法と学校国文法の連携に関する理論的・実証的研究 第一回公開シンポジウム

    • URL

      https://www.facebook.com/meikai.univ

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi