Utilization and Conservation of Regional Heritage as Resources for Education or Tourism
Project/Area Number |
18H00760
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 03070:Museology-related
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Research Institution | National Museum of Ethnology |
Principal Investigator |
HIDAKA SHINGO 国立民族学博物館, 人類基礎理論研究部, 教授 (40270772)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
園田 直子 国立民族学博物館, 人類基礎理論研究部, 教授 (50236155)
末森 薫 国立民族学博物館, 人類基礎理論研究部, 助教 (90572511)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2018: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
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Keywords | 保存科学 / 地域文化 / 地域博物館 / 教育キット / 展示ツール / ユニバーサル・ミュージアム / 文化財 / 観光 / 博物館 / 文化活用 / 文化継承 / 博学連携 / 学社連携 / 民俗資料 / 資料保存 / 資料活用 / 保存修復 / 文化財科学 / 博物館資料保存論 / 博物館教育論 / 地域文化遺産 / 地域文化財 / 博物館教育 / 地域 / 教育資源 / 観光資源 / 文化財保存 / 博物館教育パック |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research project is to build a model for utilizing the regional cultural heritage inherited in various parts of the Japanese archipelago as an educational resource for learning in the region. In addition, we considered the methodology for local residents to take the initiative in utilizing it as a tourism resource. As a result, in this research project, we developed an educational kit based on the contents exhibited at the regional museum. We also developed an exhibition tool for visually impaired and hearing impaired people to obtain the same exhibition information as healthy people. As a result, we produced 3 educational kits and 5 exhibition kits. In the future, we would like to operate these educational kits in school education. In addition, we would like to develop activities aimed at full-scale operation of the exhibition kit at the museum.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の契機となった文化財保護法は、これまで文化財の保存を主眼とし、文化財の活用について考えることが前提となっていた。しかし、第5回目の改正では活用を前提として、文化財の保存を考える方向へと大きく展開したことが大きな特徴であるといえる。つまり、文化財の保存と活用の意識のプロセスが逆転したものとなったのである。ただし、この意識の転換は、文化継承のプロセスのなかでは大きな変化とはならない。それは、文化の継承を目的とした場合、文化財の保存と活用の両立は、絶対的なプロセスだからである。本研究では、文化財の保存と活用の両立を図る具体的な教育プログラムを製作したことで社会的意義を示した研究となった。
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Report
(4 results)
Research Products
(32 results)