The study for reconstruction of the criminal responsibility of a natural and legal person and AI.
Project/Area Number |
18H00802
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05050:Criminal law-related
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Research Institution | Hosei University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
膳場 百合子 早稲田大学, 理工学術院, 教授 (00548886)
木林 和彦 東京女子医科大学, 医学部, 教授 (20244113)
森 大輔 熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(法), 准教授 (40436499)
遠山 純弘 法政大学, 法務研究科, 教授 (70305895)
松村 良之 明治大学, 研究・知財戦略機構(駿河台), 研究推進員 (80091502)
長谷川 晃 北海道大学, 法学研究科, 名誉教授 (90164813)
城下 裕二 北海道大学, 法学研究科, 教授 (90226332)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
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Keywords | AI / 自由意思 / 法人処罰 / 刑事制裁 / 抑止刑 / 法人 / 共感性 / 自動運転 / 責任概念 / 正義論 / 責任 / 法と経済学 / 主体の哲学的分析 / 主体の心理学的分析 / 主体の行動モデル / レベル4 / 社会的受容性 / 刑事責任 / 抑止効 / 法と心理学 / 法医学 / 損害賠償 / 制裁 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, the basic theory by which criminal responsibility of a natural person is justified has been checked. It is confirmed that this theory is based on the free will theory that postulates that a reasonable person could have avoided infringement of legally protected interests. It can be applied to the legal person as long as it could be regarded as a creature having free will. If this idea could be applied to AI,its criminal responsibility could also be conceived with the necessary amendment of the traditional free will theory.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
AIの利用が急激に進んでいるが、AIの挙動により法益侵害が生じた場合に、誰にどのような刑事責任を問いうるのかという問題は、十分には検討されていない。多くの場合、そうした事例にも従来の刑法理論が適用できるとされている。しかし、自動運転車が暴走した場合、より小さな被害にとどめるための走行が選択された結果、歩行者等が死傷した事例の検討では、最終的には、AIの刑事責任を問題にせざるを得ない。本研究は、この課題に関する先駆的検討を加えたものである。
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Report
(5 results)
Research Products
(20 results)