Project/Area Number |
18H00975
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小野 和宏 新潟大学, 医歯学系, 教授 (40224266)
深堀 聡子 九州大学, 教育改革推進本部, 教授 (40361638)
斎藤 有吾 新潟大学, 経営戦略本部, 准教授 (50781423)
丹原 惇 新潟大学, 医歯学系, 助教 (10636228)
石井 英真 京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 知識・スキル / 汎用的能力 / コンピテンシーの三重モデル / 分野固有性と汎用性 / パフォーマンス評価 / PEPA / 対話型論証 / ミネルヴァ・モデル / PBL / 対話型論証モデル / 資質・能力 / 参照基準 / 分野固有性 / 汎用性 |
Outline of Final Research Achievements |
Through theoretical research based on a literature review, we proposed a "three-fold model of competency" and categorized genericity into four types: genericity transcending subject-specificity, genericity bypassing subject-specificity, genericity rooted in subject-specificity, and meta-subject genericity. Alongside this, development research was conducted mainly at Niigata University Faculty of Dentistry, Tokyo City University, and Takatsuki Junior and Senior High Schools, and the effectiveness of PEPA (Pivotal Embedded Performance Assessment) and dialogical argumentation as methods of fostering and assessing competencies including knowledge and skills was examined. In addition, we conducted a qualitative research at Minerva University as an advanced case study of the formation and assessment of generic competencies transcending subject-specifity, and clarified its inner workings.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義は、第1に、コンピテンシーの本質的特徴を抽出し、包括的なモデルを提案したことである。第2に、従来は曖昧だった能力の汎用性を類型化し、4つのタイプを示したことである。この類型化は今後の汎用的能力の研究の基盤になる。 社会的意義は、知識と能力における分野固有性と汎用性の両立可能性を、形成・評価の方法として示したことである。具体的にはPEPAと対話型論証を複数の教育機関において実装し、その効果を検証するとともに、単行本やウェブサイトといった利用しやすい形態で提供した。また、社会的注目度の高いミネルヴァ大学での汎用的能力の形成・評価の内実を、学生の声をふまえて明らかにした。
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