• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The total studies of the elementary and secondaly schools

Research Project

Project/Area Number 18H00981
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionWako University

Principal Investigator

Umehara Toshio  和光大学, 現代人間学部, 名誉教授 (10130858)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 由美  和光大学, 現代人間学部, 教授 (00442062)
高坂 康雅  和光大学, 現代人間学部, 教授 (00555253)
金子 泰之  静岡大学, 教職センター, 講師 (00710641)
大日方 真史  三重大学, 教育学部, 准教授 (00712613)
岡田 有司  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (10584071)
富樫 千紘 (米津 千紘 / 富樫千紘)  和光大学, 現代人間学部, 講師 (10803520)
佐貫 浩  法政大学, その他部局等, 名誉教授 (60162517)
金馬 国晴  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (90367277)
御代田 桜子  松本大学, 教育学部, 講師 (60868199)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords小中一貫教育 / 学校統廃合 / 学校間移行 / 発達心理学 / 児童生徒の精神的健康度 / 教育課程 / 教育行政学 / 学校制度複線化 / 学校制度 / リーダーシップ / 地方創生 / 小中一貫校 / 心理学 / 自己有用感 / 学校体系 / 教育制度
Outline of Final Research Achievements

This study verifies the educational effectiveness and the demerit of the unified elementary and secondary school system in japan by the methods of psychology and education. By method for questionnaire survey of students, we compared the unified elementary and secondary school and the schools that follows the regular curriculum. Especially it used Leadership ,cooperative feeling as indexes. It become clear that the sixth grade students showed negative trends in the unified schools. Compared with this the regular school students from 6th to 9th grade show positive trends.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小中一貫校と非一貫校を同一条件で比較した研究が非常に限定されているため、本研究チームが継続して行っている大規模な児童生徒を対象にしたアンケート調査の持つ学術的意味は大きい。
また、全国で、自治体が小中一貫教育導入を伴う学校制度の再編に着手し、紛争化しているケースが多く見られる。本研究は小中一貫教育の教育的効果やデメリットを科学的に検証し、アンケート結果等に基づいた具体的な課題を提起しているため、政策決定の科学的根拠を与える判断の材料として社会的な意味は大きいと思われる

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018 1970

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 足立の計画破たんとSociety5.0の未来・・・対抗軸は2019

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      月間東京

      Volume: 408号 Pages: 15-27

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 住民と自治 = Jumin to jichi monthly (3)1970

    • Author(s)
      山本由美
    • Volume
      9月号
    • Pages
      -
    • DOI

      10.11501/2724899

    • ISSN
      1343-6244
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小中一貫校・非一貫校における子どもの適応・発達(18)ー共同体感覚に着目して2020

    • Author(s)
      高坂康雅、都筑学、岡田有司、金子泰之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫校・非一貫校における子どもの適応・発達(19)ーリーダーシップに着目して2020

    • Author(s)
      高坂康雅、都筑学、岡田有司、金子泰之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫校・非一貫校における子どもの適応・発達(20)ー援助行動に着目して2020

    • Author(s)
      高坂康雅、都筑学、岡田有司、金子泰之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫校・非一貫校における子どもの適応・発達(21)ー向学校的行動に着目して2020

    • Author(s)
      高坂康雅、都筑学、岡田有司、金子泰之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫校の総合的研究2019

    • Author(s)
      山本由美、都筑学、
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 公立小中一貫教育における子どもの発達と適応 ーA市における施設一体型と連携型の比較を通して2018

    • Author(s)
      高坂康雅、岡田有司、金子泰之
    • Organizer
      発達心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫校の総合的研究2018

    • Author(s)
      山本由美 岡田有司
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 小中一貫教育の実証的検証2021

    • Author(s)
      梅原利夫、都筑学、山本由美、岡田有司、金子泰之、高坂康雅、佐貫浩
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      花伝社
    • ISBN
      9784763409591
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 図説 東京の論点2020

    • Author(s)
      山本由美
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      旬報社
    • ISBN
      9784845116379
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小中一貫・学校 統廃合を止める ―市民が学校を守った2019

    • Author(s)
      山本由美
    • Total Pages
      30
    • Publisher
      新日本出版社
    • ISBN
      9784406063883
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi