Project/Area Number |
18H00982
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Osaka Aoyama University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中山 あおい 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (00343260)
清永 修全 東亜大学, 芸術学部, 教授 (00609654)
熊井 将太 山口大学, 教育学部, 准教授 (30634381)
高橋 英児 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (40324173)
吉田 茂孝 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60462074)
藤井 啓之 日本福祉大学, 経済学部, 教授 (70253044)
吉田 成章 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70514313)
樋口 裕介 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (80587650)
辻野 けんま 大阪公立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (80590364)
高木 啓 千葉大学, 教育学部, 准教授 (90379868)
大村 眞依子 (渡邉眞依子) 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (60535285)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
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Keywords | ポスト資質能力 / 公教育 / 日独国際共同研究 / ポスト資質・能力 / 資質能力 / コンピテンシー |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we as an international collaborative research team visited early childhood education facilities, elementary schools, middle schools and gymnasiums, as well as universities and education-related institutions in Germany. On the other hand we invited researchers from Germany into Japan and visited together some schools in Japan. In addition, several international collaborative conferences on the themes as public education, school curriculum, lesson, inclusive education, and teacher education were held. This international collaborative research has revealed the possibility of constructing public education by overlapping the recognition of children's differences and the interrelated realization of commonality in educational practices, on the other side, the further enhancement of welfare functions in schools based on the reality of children from diverse backgrounds and the guarantee of their rights on the other hand.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
コンピテンシーベースで取り組まれている国際的な教育改革動向のなかで、ポストコンピテンシーの公教育のあり方を探究したこと、ならびに日本とドイツの大学研究者を中心にして、教育制度論ではなく、カリキュラム、福祉・インルーシブ、教師教育を一体化させて具体的な教育実践にまで踏み込んで共同研究したことに学術的意義がある。また、今後の公教育を構築する視点とそのための国際共同研究のあり方を明らかにした点に学術的・社会的意義がある。
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