• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Life Course of Children Affected by the Great East Japan Earthquake: A Continuous Follow-up Study for 10 Years After the Disaster.

Research Project

Project/Area Number 18H00989
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionJapan Women's University

Principal Investigator

SHIMIZU Mutsumi  日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (70349827)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松田 洋介  大東文化大学, 文学部, 教授 (80433233)
堀 健志  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (10361601)
妹尾 渉  国立教育政策研究所, 教育政策・評価研究部, 総括研究官 (00406589)
山本 宏樹  東京電機大学, 理工学部, 准教授 (20632491)
日下田 岳史  大正大学, その他部局等, 専任講師 (30734454)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Keywords東日本大震災 / ライフコース / 近代教育システム / 被災 / 学校 / 地方
Outline of Final Research Achievements

This continuous follow-up surveys conducted over the 10 years since the occurrence of the Great East Japan Earthquake, the following points have become clear. First, there is an aspect of inertia in the modern education system that continues to be implemented unwaveringly despite the various questions brought about by the disaster. Second, there is always a built-in opportunity for teachers to question the everyday life of schools by making various meanings of the vulnerabilities brought to the modern educational system by the earthquake. Third, the results of the questionnaire survey explored that, the students’ disaster experiences might have increased their time preference rate. Simultaneously, their aspirations for university education also increased despite their higher time preference and unlikelihood of having high expectations for advancing to university education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

東日本大震災と学校教育や子どもへの影響を継続的に調査している研究は限られているだけでなく、10年間継続的に追跡することにより、災害と教育の関係を多角的に捉える視点を提供できたという意味での社会的意義は大きい。
また調査手法として、震災直後から2017年までの参与観察に加えて、本研究では中学生と保護者への質問紙調査を試みることで、学校を介さず子どもや保護者への震災の影響を直接的に把握することも行っており学際的な手法を採用している点も社会的意義が大きい。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 被災地の中学生の進路希望・進学期待への被災地経験の影響-岩手県陸前高田市・大船渡市の生徒・保護者調査の結果から-2021

    • Author(s)
      清水睦美・妹尾渉・日下田岳史・堀健志・松田洋介・山本宏樹
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 第41巻第1号 Pages: 115-131

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] あわてない、急がない、押し込まない 子どもの視点に立った対策を2020

    • Author(s)
      清水睦美
    • Journal Title

      先端教育

      Volume: 8月号 Pages: 42-43

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 陸前高田のある中学校の七年間2018

    • Author(s)
      松田洋介
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 98 Pages: 108-113

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 書評セッション―『震災と学校のエスノグラフィー:近代教育システムの慣性と摩擦』2020

    • Author(s)
      清水睦美・妹尾渉・日下田岳史・堀健志・松田洋介・山本宏樹
    • Organizer
      第6回震災問題研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の学校生活とライフコース展望に対する被災経験の影響 ―岩手県陸前高田市・大船渡市の生徒・保護者調査の結果から―2020

    • Author(s)
      妹尾渉・日下田岳史・堀健志・松田洋介
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 被災地の学校に異動する〈教え-教えられる関係〉と〈ケアの関係〉2019

    • Author(s)
      堀健志
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 震災が学校にもたらしたもの-復興の複数性と災害によるヴァルネラビリティ-2019

    • Author(s)
      清水睦美
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 被災地における中学校の日常世界とその変容-東日本大震災後の陸前高田市立中学校の7年間の参与観察の記録から2019

    • Author(s)
      松田洋介・清水睦美
    • Organizer
      第5回 震災問題研究交流会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師による震災の意味づけ-学校教育における教師の役割の再検討-2018

    • Author(s)
      清水睦美
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 東日本大震災から7年後の学校文化ー震災からの自由/忘却への戸惑い2018

    • Author(s)
      松田洋介
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 震災と学校のエスノグラフィー―近代教育システムの慣性と摩擦―2020

    • Author(s)
      清水睦美・妹尾渉・日下田岳史・堀健志・松田洋介・山本宏樹
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251407
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi