• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study to Develop the Inclusive Classroom Management Model to Prevent Bullying Victimization of Students with Developmental Disabilities.

Research Project

Project/Area Number 18H01005
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Kubo Junya  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (20451643)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 植木田 潤  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (20509145)
野崎 義和  宮城教育大学, 教員キャリア研究機構, 准教授 (20733067)
佐藤 静  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 特任教授 (60323127)
本図 愛実  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (70293850)
越中 康治  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (70452604)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥15,340,000 (Direct Cost: ¥11,800,000、Indirect Cost: ¥3,540,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥12,610,000 (Direct Cost: ¥9,700,000、Indirect Cost: ¥2,910,000)
Keywordsいじめ / 発達障害 / インクルーシブ学級経営 / 教員養成 / 学級経営 / インクルーシブ教育 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, we surveyed regular classroom teachers in public elementary, middle, and high schools across Japan. The results suggested that characteristics such as "impulsivity" and "emotional dysregulation" of children with developmental disabilities may lead to "alienation damage" and "verbal and physical aggression damage". On the other hand, it was also apparent that the surrounding students tended to perceive these children as "troublemakers". Based on these results, we developed a curriculum plan for school teachers to learn the inclusive classroom management model.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における調査を通じて、日本の公立小学校・中学校・高校の通常学級における発達障害児のいじめ被害と周囲の児童生徒との相互作用に関する実態を明らかにすることで、その対応策を検討することが可能となる。本研究では、その対応策として「インクルーシブ学級経営」を想定し、それを学ぶためのカリキュラム案を生成した。このような、特別支援教育の視点を踏まえた学級経営・生徒指導という新たなアプローチが普及すれば、発達障害に限らず、多様な背景を持つ児童生徒のいじめ予防に繋がると期待され、学校教育現場に有益な知見を還元することができる。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (5 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 宮城教育大学「特別支援教育といじめ」調査研究プロジェクトについて2020

    • Author(s)
      久保順也
    • Journal Title

      令和元年度いじめ防止支援プロジェクト(BPプロジェクト)事業成果報告書

      Volume: - Pages: 5-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] インクルーシブの観点における現職教諭研修や授業の実践2020

    • Author(s)
      植木田潤・本図愛実
    • Journal Title

      令和元年度いじめ防止支援プロジェクト(BPプロジェクト)事業成果報告書

      Volume: - Pages: 9-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 宮城教育大学「特別支援教育といじめ」調査研究プロジェクトについて2019

    • Author(s)
      久保 順也
    • Journal Title

      平成30年度いじめ防止支援プロジェクト(BPプロジェクト)事業成果報告書

      Volume: - Pages: 5-8

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] インクルーシブの観点における現職教員研修や授業の実践事例2019

    • Author(s)
      本図 愛実
    • Journal Title

      平成30年度いじめ防止支援プロジェクト(BPプロジェクト)事業成果報告書

      Volume: - Pages: 9-12

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 平成30年度 特別支援教育フォーラム2019

    • Author(s)
      野崎 義和
    • Journal Title

      平成30年度いじめ防止支援プロジェクト(BPプロジェクト)事業成果報告書

      Volume: - Pages: 13-14

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Bullying Victimization and Perpetration in Children with Impulsivity and Emotional Dysregulation.2021

    • Author(s)
      Junya Kubo, Yoshikazu Nozaki, Koji Etchu, Jun Uekida, Manami Honzu, Shizuka Sato.
    • Organizer
      World Anti-Bullying Forum
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 宮城教育大学 特別支援教育といじめ2020

    • Author(s)
      久保順也
    • Organizer
      BPプロジェクト いじめ防止支援シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児のいじめ被害-加害をめぐる学級内の人間関係に関するシステム論的考察2019

    • Author(s)
      久保順也
    • Organizer
      日本家族心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 宮城教育大学 平成30年度BPプロジェクトの取組2019

    • Author(s)
      久保 順也
    • Organizer
      BPプロジェクト いじめ防止支援シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 発達障害のある児童生徒のいじめ被害を予防するインクルーシブ学級経営モデルの構築 研究報告書2022

    • Author(s)
      久保順也
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      科研費による自主制作
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 令和元年度いじめ防止支援プロジェクト(BPプロジェクト)事業成果報告書2020

    • Author(s)
      宮城教育大学/上越教育大学/鳴門教育大学/福岡教育大学
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      鳴門教育大学BPプロジェクト事務局
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 宮城教育大学BPプロジェクト

    • URL

      https://sites.google.com/staff.miyakyo-u.ac.jp/bpproject/top

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 宮城教育大学BPプロジェクト いじめ根絶アクションプログラム

    • URL

      http://bppj.miyakyo-u.ac.jp/wp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi