A Study to Develop the Inclusive Classroom Management Model to Prevent Bullying Victimization of Students with Developmental Disabilities.
Project/Area Number |
18H01005
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Miyagi University of Education |
Principal Investigator |
Kubo Junya 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (20451643)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
植木田 潤 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (20509145)
野崎 義和 宮城教育大学, 教員キャリア研究機構, 准教授 (20733067)
佐藤 静 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 特任教授 (60323127)
本図 愛実 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (70293850)
越中 康治 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (70452604)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥15,340,000 (Direct Cost: ¥11,800,000、Indirect Cost: ¥3,540,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥12,610,000 (Direct Cost: ¥9,700,000、Indirect Cost: ¥2,910,000)
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Keywords | いじめ / 発達障害 / インクルーシブ学級経営 / 教員養成 / 学級経営 / インクルーシブ教育 / 教師教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we surveyed regular classroom teachers in public elementary, middle, and high schools across Japan. The results suggested that characteristics such as "impulsivity" and "emotional dysregulation" of children with developmental disabilities may lead to "alienation damage" and "verbal and physical aggression damage". On the other hand, it was also apparent that the surrounding students tended to perceive these children as "troublemakers". Based on these results, we developed a curriculum plan for school teachers to learn the inclusive classroom management model.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究における調査を通じて、日本の公立小学校・中学校・高校の通常学級における発達障害児のいじめ被害と周囲の児童生徒との相互作用に関する実態を明らかにすることで、その対応策を検討することが可能となる。本研究では、その対応策として「インクルーシブ学級経営」を想定し、それを学ぶためのカリキュラム案を生成した。このような、特別支援教育の視点を踏まえた学級経営・生徒指導という新たなアプローチが普及すれば、発達障害に限らず、多様な背景を持つ児童生徒のいじめ予防に繋がると期待され、学校教育現場に有益な知見を還元することができる。
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Report
(4 results)
Research Products
(13 results)