• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creation of ESD and SDGs Regional Learning Together Model Utilizing Human Resource Development Network in Tohoku

Research Project

Project/Area Number 18H01006
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Mikami Kazuyuki  宮城教育大学, その他部局等, 名誉教授 (90091777)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 剛  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (10431610)
市瀬 智紀  宮城教育大学, 教員キャリア研究機構, 教授 (30282148)
鈴木 克徳  成蹊大学, アジア太平洋研究センター, 研究員 (30467120)
佐々木 達  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (40614186)
小金澤 孝昭  宮城教育大学, その他部局等, 名誉教授 (70153517)
及川 幸彦  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任研究員 (90764283)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
KeywordsESD / SDGs / ESD/SDGs:カリキュラム / コンソ―シアム / ユネスコスクール / 人材育成ネットワーク / 学校づくり / ESD/SDGs / SDGs / 地域づくり / ユネスコ
Outline of Final Research Achievements

We modeled the creation of a regional human resources development network focusing on the four regions of Kesennuma, Hiraizumi, Osaki, and Tadami. As a concrete result, for example, in Osaki City, a supplementary reader of the Globally Important Agricultural Heritage was created, and in Tadami Town, practice such as revitalizing the local industry from rice cultivation for elementary school students to rice shochu production was carried out.
The results of the lesson curriculum and community development curriculum utilizing the regional network could be raised throughout Tohoku through the report of this research, the debriefing session, and the independent presentation of the practical school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地域ごとの多様性は、他の地域にとって自分たちの地域と比較検することによって自分たちの深化に役立てることができることを示した。その情報交換の場として、「ESD/ユネスコスクール・東北コンソーシアム」などの組織化によって、地域の最新情報の発信、外部からの評価の場として機能することがわかった。また、ESD研究の大学関係者、教育委員会、ユネスコスクール関係者、企業、仙台広域圏RCE、動物園などの社会教育施設、ユネスコ協会などのネットワークが重層化することによって研究の深化に大きな効果があったと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report

Research Products

(19 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 7 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ESD/SDGsを実践する視点と戦略2020

    • Author(s)
      及川幸彦
    • Journal Title

      学術の動向

      Volume: 2020年7月号

    • NAID

      130007944980

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ESD/SDGsの新たな展開2020

    • Author(s)
      鈴木克徳
    • Journal Title

      学術の動向

      Volume: 2020年7月号

    • NAID

      130007944983

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 面瀬川の水辺の空中散歩―森川海をつなぐ学習を深めるためにー2020

    • Author(s)
      阿部正人
    • Journal Title

      ESD/SDGsをめぐる研究(2019年度科研費報告書)

      Volume: 1

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学によるESDとユネスコスクール支援2019

    • Author(s)
      鈴木克徳
    • Journal Title

      創価大学学士課程教育機構研究誌

      Volume: 8号 Pages: 35-45

    • NAID

      120006712810

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 持続可能な開発のための教育と地域の教育政策に関する一考察2019

    • Author(s)
      市瀬智紀
    • Journal Title

      宮城教育大学教員キャリア研究機構紀要

      Volume: 1巻

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園教育「環境」領域と小学校生活科の一貫性2019

    • Author(s)
      吉田剛
    • Journal Title

      宮城教育大学教員キャリア研究機構紀要

      Volume: 1巻

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 世界農業遺産と持続可能な地域づくりー宮城県大崎市を事例にしてー2019

    • Author(s)
      小金澤孝昭
    • Journal Title

      宮城教育大学教員キャリア研究機構紀要

      Volume: 1巻

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 食教育を活用したESD研修プログラム~持続可能な人材育成と食教育~2019

    • Author(s)
      小金澤孝昭・鎌田慶朗・岡正明・氏家幸子・小野寺勝徳
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 53

    • NAID

      120006558529

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ESDとしての小学校環境学習の実践研究-第5学年の社会科を前提とした総合的な学習の時間を通して2019

    • Author(s)
      吉田剛・三浦秋司
    • Journal Title

      ESD研究(日本ESD学会)

      Volume: 2 Pages: 1-6

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 気仙沼市唐桑地区の幼稚園・小学校・中学校を一貫するESD実践.2018

    • Author(s)
      吉田剛・気仙沼市立唐桑幼稚園・気仙沼市立唐桑小学校・気仙沼市立唐桑中学校
    • Journal Title

      ESD研究(日本ESD学会)

      Volume: 1

    • NAID

      130008140646

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地理総合」と防災・持続可能な社会の構築-総括と被災地から実践的知見-.2018

    • Author(s)
      吉田剛
    • Journal Title

      新地理(日本地理教育学会)

      Volume: 66ー2 Pages: 104-107

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ホールスクールアプローチの新たな可能性を切り開く2018

    • Author(s)
      市瀬智紀
    • Journal Title

      『キラリ発進!サステイナブルスクール』ユネスコアジア文化センター(ACCU)

      Volume: 1 Pages: 64-65

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ESD・学校教育における実践の展望2019

    • Author(s)
      見上一幸
    • Organizer
      第11回ユネスコスクール全国大会 基調講演
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様な主体の参画と協働によるESDの推進方策-地域発信型SDGsの構築に向けた気仙沼ESD円卓会議からの考察ー2019

    • Author(s)
      及川幸彦
    • Organizer
      日本ESD学会第2回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム:ESDを問い直す~学習指導要領と教科教育の観点から~2019

    • Author(s)
      見上一幸・平下文康・及川幸彦・遠藤宏紀・村上千里
    • Organizer
      日本ESD学会第2回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム:東北地方4地域におけるESD・SDGs推進の実践‐震災復興・世界遺産・世界農業遺産・エコパーク地域からー2019

    • Author(s)
      小金澤孝昭・小山淳・岩淵実・武元将忠・斎藤修一
    • Organizer
      日本ESD学会第2回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「世界農業遺産と持続可能な地域づくり-宮城県大崎地域を事例に-」2019

    • Author(s)
      小金澤孝昭
    • Organizer
      日本ESD学会中国地方研究例会 広島大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「食教育を活用したESD研修プログラム―持続可能な人材育成と食教育―」2019

    • Author(s)
      小金澤孝昭・鎌田慶朗・岡正明・氏家幸子・小野寺勝徳
    • Organizer
      日本ESD学会近畿地方研究例会 京都外国語大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界農業遺産の認定の効果と課題―宮城県大崎市を事例として-2019

    • Author(s)
      元木理寿・佐々木達
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会 専修大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi