• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Program of teacher education in Law-Related Education based on Questionnaire survey

Research Project

Project/Area Number 18H01011
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

HASHIMOTO YASUHIRO  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (70346295)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉村 功太郎  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00270265)
根本 信義  筑波大学, 人文社会系, 教授 (00436247)
渡部 竜也  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10401449)
佐伯 昌彦  立教大学, 法学部, 教授 (10547813)
小澤 昌之  東京学芸大学, 教育学部, 研究員 (10711062)
中原 朋生  環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (30413511)
小山 治  京都産業大学, 全学共通教育センター, 准教授 (50621562)
土井 真一  京都大学, 法学研究科, 教授 (70243003)
桑原 敏典  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (70294395)
三浦 朋子  亜細亜大学, 法学部, 准教授 (70586479)
磯山 恭子  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (90377705)
橋場 典子  関西学院大学, 法学部, 准教授 (90733098)
加納 隆徳  秋田大学, 教育文化学部, 講師 (90767245)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Keywords法教育 / 教師教育 / 量的調査 / 質的調査 / プログラム開発 / 質問紙調査 / 教師教育研究
Outline of Final Research Achievements

Law-Related Education research has so far focused on "children." In other words, it was not a study targeting "teachers". In this research, I aimed to develop a teacher education program for Japanese teachers, which has not been implemented in Japan. In order to develop this program, we conducted quantitative and qualitative research targeting high school teachers. In the quantitative survey, we investigated the awareness of legal concepts and law-related education. In the qualitative research, based on the results of the quantitative research, we investigated the contents, methods, and implementation of the classes. In parallel, I conducted a survey of implementation of law-related education in the United States. Based on the results of these three research methods, we developed a teacher education program of law-related education for high school teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

以上の2点にまとめられる。一点目は、これまで管見の限り行われてこなかった、日本の「教師」を対象とした法教育研究を実施できたこと。その内容は、高校教師を対象とした量的、質的調査等を踏まえ、日本の高校教師が抱えている「課題」に即応した教師教育プログラムを開発できたこと。二点目は、一点目に包含されるが、量的、質的調査を通して、日本の高校教師を対象とした法教育観、授業目標観等を明らかにできたことである。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2019 2018

All Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 高校教師は法をどのように捉え、どう教えているのか、そして、教師の課題は何か2023

    • Author(s)
      磯山恭子、小澤昌之、加納隆徳、桑原敏典、小山治、佐伯昌彦、中原朋生、橋本康弘、橋場典子、 三浦朋子、吉村功太郎、渡部竜也
    • Organizer
      教師教育科研最終報告会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の高校教師は「法」をどのように捉え,授業しようとするのか-地歴科公民科教師に対するインタビュー調査に基づく探索的検討-2022

    • Author(s)
      磯山恭子、加納隆徳、桑原敏典、中原朋生、橋本康弘、橋場典子、 三浦朋子、吉村功太郎、渡部竜也
    • Organizer
      日本社会科教育学会第72回全国研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の法的意識の調査2018

    • Author(s)
      橋本康弘、佐伯昌彦
    • Organizer
      国連犯罪防止刑事司法会議第27回会合
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] ハーバード法理学アプローチ-高校生に論争問題を教える2019

    • Author(s)
      ドナルド・W・オリバー、ジェームス・P・シェーバー著、渡部竜也、溝口和宏、橋本康弘、三浦朋子、中原朋生訳
    • Total Pages
      504
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915319
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 高校社会「公共」の授業を創る2018

    • Author(s)
      橋本康弘
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784182538230
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi